Nezáujem vlády SR o štart rozvoja turizmu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ARCR logo
Foto: ARCR

BRATISLAVA 16. novembra (WN/PR) – Občianske združenie Asociácia podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska (ARCR) vydáva pri napĺňaní svojich cieľov v roku 2009 toto vyhlásenie:

Nezáujem vlády SR o štart rozvoja turizmu nemá logiku

(Príprava zákona o turizme z dielne spoločnej expertnej skupiny ZMOS, SK8 v spolupráci MH SR s bližšie nešpecifikovanými profesijnými zväzmi naznačuje možnosť aj de jure potvrdenia súčasného, neakceptovateľného stavu „organizácie“ turizmu Slovenska)

ARCR apelovala svojimi Vyhláseniami v r. 2007, 2008 a 2009 na potrebu prípravy predpokladov pre štart rozvoja turizmu Slovenska po dlhých rokoch nečinnosti v oblasti (od vzniku samostatného Slovenska). Priebežné hodnotenie aktivít štátu z hľadiska celoslovenského poukazuje na pokračujúci nezáujem o podporu rozvoja turizmu krajiny, hlavne zo strany vlády, politických strán, štátnych inštitúcií, orgánov a organizácií, a značné rezervy sú podľa nášho názoru tiež v samospráve. Tento stav pretrváva aj v období hospodárskej krízy, a aj súčasná vláda buď nevie alebo nechce (či z nejakých dôvodov nemôže?) začať realizovať kompetentné kroky na podporu implementácie komplexu opatrení, ako potrebnej súčasti prípravy štartu rozvoja turizmu Slovenska v celej šírke.

Signalizovaný prvý krok na zlepšenie situácie v turizme, t. č. pripravovaný zákon o turizme, nemusí byť najvydarenejší v prípade, ak sa pripravovaným zákonom o turizme chystá štát v určitej miere potvrdiť zákonom súčasné status quo živelnosti v organizácii – neorganizácii turizmu. Vyzerá to tak, že týmto sa štát pokúša zbaviť sa zodpovednosti a odložiť riešenie na dobu neurčitú (?). Je známe, že už 16 rokov je štát turizmus na Slovensku bezprízorným odvetvím a procesy v turizme sa z hľadiska krajiny ako celku dejú živelne .Toto sa týka komplexu multirezortu cestovného ruchu/turizmu, v tom tiež spôsobov organizovania a zakladania rôznych združení, turistických spolkov, v poslednej dobe už aj novo vytváraných klastrov, koordinácie aktivít turistických subjektov na Slovensku, apod. Terajšia živelnosť je zapríčinená hlavne tým, že niet výsostne jedného garanta na koordináciu, organizáciu a usmerňovanie turizmu Slovenska a nie je k dispozícii zodpovedajúci nástroj na zavedenie systému – príslušné jasne formulované pravidlá hry. Aj k dnešnému dňu máme k dispozícii zákony na zakladanie rôznych združení, avšak ako sme sa presvedčili, tieto samé o sebe nezabezpečujú systém. Aj t. č. pripravovaný Zákon o turizme práve preto nie je zárukou zavedenia systému, a preto vyžaduje viaceré dôležité doplnenia, z ktorých sme časť naznačili.

Toto sa týka tiež účelov výziev na projekty pre turizmus, podporované z eurofondov. Najhoršie na celej veci je skutočnosť, že čas beží, eurofondy sa budú míňať a môže sa stať, že pri takom prístupe ako doteraz, nezostane do doby ich vyčerpania z množstva disponibilných miliárd EUR ani to potrebné minimum, relatívne doslova aspoň „trocha“ peňazí, potrebných na projekty, ktorých realizácia determinuje tvorbu podmienok a predpokladov pre rozvoj turizmu krajiny. Na tieto projekty je potrebné pripraviť výzvy, a projekty bude potrebné taktiež pripraviť a aj zrealizovať. Implementácia systému do priemyslu turizmu a jeho bezodkladné sfunkčnenie, by umožnilo tiež kontrolu účelu využívania eurofondov, a to už od štádia tvorby zámerov výziev na projekty a ich obsahov.

Na priblíženie sa k štartu rozvoja turizmu je však nevyhnutné uskutočniť celý rad krokov a pripraviť a realizovať rad opatrení. Tieto sa týkajú vytvárania predpokladov pre štart rozvoja turizmu Slovenska, ako podmieňujúceho faktora štartu rozvoja. Prijatie zákona o turizme je iba jedným, i keď jedným z najdôležitejších podmieňujúcich opatrení. Ak chceme na Slovensku dosiahnuť pokrok v príprave štartu rozvoja turizmu i s príslušnými efektami, nevyhnutné opatrenia musia byť prijaté a implementované paralelne, teda nie per partés. Okrem toho, prijatím zákona o turizme sa musí dosiahnuť úplná zmena existujúcej konštrukcie organizácie-neorganizácie turizmu takým spôsobom, že priemysel turizmu sa stane systémovo organizovaným odvetvím v celej šírke jeho pôsobenia. Toto sa týka taktiež organizačných podsystémov, s pôsobením na celom území Slovenska. Obávam sa, že bez náležitej rekonštrukcie a reorganizácie existujúceho stavu v najbližšom období, to bude v priemysle turizmu iba predlžovanie agónie s mimoriadne závažnými dôsledkami pre budúcnosť turizmu Slovenska.

Ignorovanie potreby tvorby podmienok a predpokladov zo strany štátu už 16. rok v tých smeroch, kde má štát v multirezorte turizmu plniť svoju nezastupiteľnú úlohu, stavia obyvateľstvo, organizácie s celoslovenským pôsobením v oblasti turizmu, ale hlavne podnikateľov už podnikajúcich v rezorte turizmu, a podnikateľov so záujmom podnikať v oblasti turizmu v budúcnosti, do úlohy bezmocných štatistov. Najväčšou podporou pre podnikateľov v turizme zo strany štátu by mala byť totiž asistencia štátu pri snahách o príchod čo najväčšieho počtu zahraničných a tuzemských klientov. Túto asistenciu štát môže realizovať iba plnením si svojej nezastupiteľnej funkcie, ktorú namiesto neho nemôže urobiť v adekvátnom rozsahu žiaden iný subjekt.

Priemysel turizmu je multirezort síce s nízkou investičnou a energetickou náročnosťou, avšak môže prinášať značné efekty pre hospodárstvo krajiny. Toto nie je potrebné zvlášť dokazovať v prípade, ak krajina disponuje primárnou ponukou (ktorú Slovensko ešte stále má), a ak zabezpečí zodpovedajúcu pripravenosť na rozvoj odvetvia. Dôkazom je úspešnosť v tomto smere u všetkých krajín sveta, ktoré si vytvorili a vytvárajú predpoklady pre rozvoj turizmu. Ide o dôkaz, vychádzajúci z empirických skúseností a reálnych štatistických čísiel týchto krajín. Nezáujem vlády SR o štart rozvoja turizmu nemá z tohto pohľadu logiku, nakoľko rozvinutý priemysel turizmu môže prispieť po vytvorení zodpovedajúcich predpokladov okrem rady ďalších pozitívnych riešení, tiež k tak potrebným riešeniam zamestnanosti na Slovensku vytváraním nových pracovných príležitostí a nových príležitostí pre podnikateľov. Odkladanie riešení štartu rozvoja turizmu na neurčito ide na úkor absolútnej väčšiny obyvateľov Slovenska.

Aj z vyššieuvedených dôvodov ARCR podporuje všetky snahy aj o prípravu zodpovedajúceho kompetentného zákona o turizme, ktorý by zadefinoval legislatívny rámec pre vytváranie predpokladov systému v turizme, v tom tiež vytváral podmienky pre štart rozvoja turizmu Slovenska.

Pozn. ARCR nebola prizvaná do expertnej skupiny na prípravu zákona o turizme. Podľa zverejnených informácií neboli v teame expertov ani podnikateľské subjekty. Ponuka zástupcov ARCR na prerokovanie podmienok spolupráce pri tvorbe zákona o turizme Slovenska a implementácii ďalších opatrení nebola zo strany MH SR prijatá.

Ing. Jozef Čajko

Predseda Výkonného výboru ARCR

predseda@arcr.eu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ARCR Asociácia podpory rozvoja cestovného ruchu