Slovenské vody sú ľahšie o 1 200 ton prevažne plastového odpadu. Môže za to projekt Nenechajme to plávať od spoločnosti Lidl.
Obchodný reťazec v piatok ako upozornenie na znečisťovanie vôd umiestnil vylovený odpad do fontán v bratislavskom Ružinove a v Trenčíne.
Peniaze venujú vodohospodárom
Informoval o tom v piatok na tlačovom brífingu generálny riaditeľ Lidl Slovensko Matúš Gála.
Trampoty s kuchynským odpadom? Pomôcť má častejší odvoz, či zberné nádoby v zemi
„Každá plastová fľaša, igelitka, alebo akýkoľvek iný odpad vylovený z rieky stojí za to. Najdôležitejšie je však uvedomenie si problému a zmena správania, pretože inak sa budeme točiť v bludnom kruhu. Preto ma veľmi teší, že od spustenia projektu klesla spotreba sáčkov v našich predajniach v priemere o 24 percent, čo znamená viac ako 98 000 vreciek denne, ktoré si zákazníci nevezmú,“ povedal Gála.
Aj pre projekt sa v Lidli kupujú mikroténové vrecká za 1 cent a spoločnosť túto sumu zdvojnásobí a venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží od plastového odpadu.
Najprv vyradili najtenšie igelitky
Prvým krokom diskontu pri redukcii plastov bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja koncom roka 2018.
Lidl odstránením týchto tašiek, ktoré nikdy zákazníkom nerozdával zadarmo, z ponuky ušetril 125 ton plastov ročne.
V štátnej správe už nebudú kupovať nápoje v jednorazových obaloch, spotreba plastov sa má znížiť
Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov, sušených plodov atď. či nahradenie plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú.
Tieto úpravy viedli k úspore viac ako 260 ton plastov. Lidl zároveň v obchodnom roku 2020 recykloval viac ako 1 000 ton plastov.