V hlavnom meste Slovenska sa uskutočnil historicky prvý ENVI Summit zameraný na ekologické obalové riešenia, udržateľný ekodizajn a cirkulárnu ekonomiku. Podujatie si kládlo za cieľ podnietiť dialóg o výhodách prechodu na udržateľné obaly a motivovať firmy k prijatiu ekologických dizajnov.
Generálna riaditeľka OZV ENVI-PAK Hana Nováková, ktorá bola aj organizátorkou podujatia uviedla, že „inovatívne prístupy v obalovom dizajne ponúkajú nielen ekologické, ale aj ekonomické výhody vrátane nižších nákladov a pozitívneho vplyvu na reputáciu značky“.
Pokroky prezentovali viaceré spoločnosti
Ekologické obaly sú podľa prieskumu agentúry Ipsos dôležité až pre 50 % ľudí, ktorí preferujú obaly vyrobené z recyklovateľných alebo rozložiteľných materiálov.
„Takéto obaly podporujú efektívnejšie využitie zdrojov a tým aj prechod na cirkulárnu ekonomiku,“ dodala Nováková.
Svoje pokroky v oblasti ekologických obalov prezentovali viaceré spoločnosti. Karol Ponesz, oblastný manažér spoločnosti Mattoni 1873 napríklad prezentoval, že ich firma zjednotila svoje fľaše do štýlovej zelenej podoby, čo znížilo množstvo použitých farieb do ich fliaš. Taktiež sa zamerali na to, aby ich obaly boli plne recyklovateľné.
Spoločnosť zaoberajúca sa hlavne potravinami Nestlé Slovensko na konferencii prezentovala svoje postupné kroky pri prechádzaní na recyklované obaly, ako aj ich ambíciu znížiť spotrebu primárnych plastov v obaloch o tretinu.
„Naším cieľom je do roku 2025 dosiahnuť stav, kedy bude viac ako 95 % našich obalov určených na recykláciu, prechod kompozitov na monomateriály a dúfame, že dosiahneme 100 % podiel obalových materiálov vhodných na recykláciu alebo opätovné použitie,“ uviedla Jana Blecherová, obchodná manažérka zo spoločnosti Nestlé.
Znižovanie plastového odpadu
Nadnárodná firma Henkel na summite prostredníctvom Ireny Kovářovej, marketingovej manažérky divízie lepidiel prezentovala, že ich spoločnosť sa už dlhodobo zameriava na znižovanie plastového odpadu a zvýšenia recyklovaných materiálov v ich produktoch.
„Náš globálny projekt Ocean je zameraný na elimináciu plastov zo sekundárnych obalov. Stali sme sa tak prvou spoločnosťou, ktorá predáva blistrované obaly bez plastov,“ uviedla ako príklad Kovářová. Aj spoločnosť McDonald’s dlhodobo deklaruje, že chce byť hybnou silou pri zmenách obalových materiálov. Uviedla na summite Lucia Poláčeková, manažérka externej komunikácie pre McDonald’s Slovensko a Českú republiku.
Stredisko environmentálnej výchovy DROPIE slávnostne otvoria po rekonštrukcii, príde aj minister Taraba
„Sme najväčším reťazcom reštaurácií na Slovensku a neustále vylepšujeme procesy výroby obalových materiálov, aby sme v čo najväčšej možnej miere znižovali našu ekologickú stopu,“ povedala Poláčeková a dodala, že v najbližších mesiacoch sa chcú zamerať najmä na edukáciu zákazníkov a vyzývať ich k správnemu triedeniu použitých obalov.
Udržateľnosť sa dostáva do centra pozornosti aj u mladých ľudí, ktorí prinášajú inovácie pre ochranu životného prostredia. Vyvrcholením summitu bolo vyhodnotenie Súťaže
„Ekoobal budúcnosti 2024“ na podujatí ENVI Summit 2024, ktorá umožnila študentom predstaviť svoje návrhy obalov pre rok 2050. Cieľom súťaže bolo podporovať cirkulárnu ekonomiku a začleniť udržateľnosť do každodenného života.
Víťazi súťaže
Prvé miesto získala Vanessa Chiara Csontos s obalom na prírodnú vlasovú kozmetiku, ktorý je biologicky rozložiteľný a vyrábaný z rias a chitínu, pričom vonkajší obal je odolný voči vlhkosti a teplu. Vnútro je z mycélia, ktoré prispieva k obohateniu pôdy po rozložení.
Druhé miesto obsadili Martina Hatalová a Monika Koišová s projektom SmooXplode, ktorý je určený pre potraviny vyžadujúce oddelenie suchých a mokrých zložiek. Obal využíva bioplast PHA, recyklovateľnú lepenku a drevo, čo minimalizuje ekologickú stopu.
Tretie miesto patrí Soni Turčanovej za Red Sonia, špeciálnu nádobu na bezpečný zber použitého kuchynského oleja, vyrobenú z recyklovateľného plastu zvládajúceho vysoké teploty.
„Je úžasné vidieť, ako mladá generácia prichádza s kreatívnymi riešeniami. Tieto nápady sú inšpiratívnym prísľubom pre budúcnosť obalového dizajnu,“ uzavrela Jana Sásfaiová, manažérka komunikácie OZV ENVI – PAK.
OZV ENVI – PAK je organizácia zodpovednosti výrobcov podľa zákona o odpadoch. Bola prvou oprávnenou organizáciou na Slovensku. Pomáha s plnením povinností výrobcov obalov a neobalových výrobkov podľa zákona o odpadoch. Zabezpečuje triedený zber odpadov z obalov a neobalových výrobkov, ich zhodnocovanie a recykláciu. ENVI – PAK riadia veľké medzinárodné spoločnosti, ktoré prenášajú svoju expertízu o fungovaní odpadového hospodárstva z iných trhov aj na Slovensko.