Spoločnosť k cestujúcim prvýkrát zarátala aj držiteľov železničných preukazov, ktorí tvoria asi 5 % z celkového počtu prepravených ľudí. Obnovené komerčné InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami mali v roku 2017 previezť predbežne 650 tisíc cestujúcich.
BRATISLAVA 2. januára (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) očakáva, že za celý rok 2017 prepraví celkovo 72 miliónov cestujúcich a ich počet medziročne vzrastie o desať percent. Ako národný osobný vlakový dopravca informoval agentúru SITA, vlani zmenil metodiku počítania cestujúcich, keď prvýkrát zarátal aj držiteľov železničných preukazov, ktorí tvoria asi 5 % z celkového počtu prepravených ľudí.
Obnovené komerčné InterCity (IC) vlaky, jazdiace medzi Bratislavou a Košicami bez dotácií štátu, by mali previezť predbežne 650 tisíc cestujúcich. Počet cestujúcich vo vlakoch ZSSK v roku 2016 dosiahol 65,6 milióna, čo bolo medziročne viac o 8,3 milióna ľudí, resp. o 14,55 %.
Očakávajú lepší hospodársky výsledok ako plánovali
Minuloročný objem prepravy cestujúcich by mal znamenať nárast tržieb o 7,32 % v porovnaní s rokom 2016. „Počet bezplatných cestujúcich vzrástol o 0,26 % a nárast platiacich zákazníkov o 18,26 %. Nárast tvorili vo veľkej miere platiaci zákazníci,“ povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Filip Hlubocký. „Očakávame, že budeme mať lepší hospodársky výsledok ako v roku 2016 a tiež lepší ako si naplánovali na rok 2017,“ uviedol.
Na základe údajov o hospodárení spoločností s podielom štátu v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR plánovala ZSSK vlani zníženie straty tesne pod 5 mil. eur. V roku 2016 hospodárila so stratou 5,15 mil. eur, pričom v roku 2015 vykázala stratu 5,9 mil. eur.
Obnovené IC vlaky s prevádzkovým ziskom
Znovuzavedeným IC vlakom sa podľa Hlubockého darí veľmi dobre. „Máme viac ako 70-percentnú obsadenosť, prevádzkový zisk za desať mesiacov 2017 bol 1,7 mil. eur a v čistom účtovnom zisku približne 150 tis. eur. Myslím si, že hospodárenie bude okolo nuly, prípadne drobná strata. Tomuto produktu sa darí významne lepšie, ako sa predpokladalo,“ uviedol Hlubocký.
IC vlaky dosiahli prvýkrát prevádzkový zisk a za minulý rok by mali mať predbežne kladný hospodársky výsledok. O dva roky skôr, ako súčasné vedenie ZSSK očakávalo.
Nový motivačný systém, vyššie platy v prevádzke a údržbe
„Vďaka tlaku manažmentu na efektívne hospodárenie sa prenastavením úverovej politiky a refinancovaniu pôžičiek podarilo spoločnosti ušetriť, oproti finančnému plánu 2017, len na úrokoch viac ako 700 tis. eur. Lepšie hospodárenie spoločnosti umožnilo zaviesť nový motivačný systém a zvýšiť platy zamestnancom v prevádzke a údržbe, čo je zhruba 38 % zamestnancov spoločnosti,“ zhodnotil minulý rok pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Priemerne dva milióny bezplatných ciest mesačne
Na bezplatnú prepravu bolo ku koncu októbra 2017 zaregistrovaných 1,1 milióna cestujúcich, ktorí za desať mesiacov vlaňajška uskutočnili 22,3 milióna ciest. „Pri hodnotení vývoja bezplatnej prepravy môžeme hovoriť o jej zastabilizovaní. Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu vykonajú za mesiac priemerne zhruba viac ako dva milióny ciest,“ uviedol Kováč.
Priemerná mzda mohla vlani presiahnuť tisíc eur
ZSSK predpokladala ku koncu minulého roka 5 965 zamestnancov a očakávala priemernú mesačnú mzdu za celý rok 1 033 eur. Spoločnosť mala koncom roka 2016 spolu 5 924 zamestnancov, ich počet oproti roku 2015 bol nižší o 25. Priemerná mzda dosiahla predvlani 990,50 eur a medziročne bola vyššia o 34,25 eur, resp. o 3,6 %.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.