Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú nové tendre na modernizáciu ďalších dvoch úsekov na železničnej trati Žilina – Košice. Ide o úseky výhybňa Paludza – Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce v okresoch Liptovský Mikuláš, Poprad a Spišská Nová Ves.
Zvýšenie traťovej rýchlosti
Modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov má umožniť zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 kilometrov za hodinu na čo najdlhších častiach úsekov.
ŽSR predbežne informovali, že verejné obstarávania na zhotoviteľov týchto úsekov plánujú vyhlásiť koncom februára 2025. Modernizácia traťového úseku na Liptove podľa štátneho operátora železničnej infraštruktúry bude na pôvodnom telese trate len v stanici Liptovský Hrádok.
Za jej žilinským zhlavím sa navrhované nové trasovanie trate odkláňa z pôvodného telesa a trať sa napája na existujúcu pred košickým zhlavím výhybne Paludza.
Pre zanebávaný stav železníc je množstvo prechodných obmedzení rýchlosti, celková dĺžka dosahuje takmer 90 kilometrov
Preložka železničnej trate bude dlhá 14,6 kilometra, súčasťou modernizácie na tomto úseku budú aj stanice Liptovský Mikuláš a Liptovský Hrádok.V prípade modernizácie spišského úseku Vydrník – Markušovce cez Spišskú Novú Ves železničiari oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 % dĺžky.
„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 – 110 kilometrov za hodinu a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 kilometrov. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 kilometrov v dlhých, súvislých úsekoch,“ uviedli ŽSR.
Nové trakčné vedenie
Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.
Počas modernizácie tohto úseku napríklad vzniknú nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce.
Vlaky vo viacerých regiónoch Slovenska opäť nepremávajú, budú nahradené autobusovými spojmi
Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové okružné križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvoma železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov.
„Pre zníženie negatívnych účinkov hluku zo železničnej dopravy v zmysle hlukovej štúdie budú vybudované protihlukové steny,“ priblížili ŽSR. Ako náhrada za stavbou zabraté alebo zničené biotopy sú navrhnuté revitalizačné opatrenia na ochranu prírody a krajiny.
„Prednostne sa navrhujú revitalizačné opatrenia, ktoré sa môžu realizovať buď na navrhovanom zemnom telese alebo na plochách, ktoré vzniknú po demontáži existujúcej trate po spustení železničnej prevádzky na modernizovanej trati,“ dodali železničiari.
Musíme liezť ako keby na skalu a už bolo aj päť pádov tvárou vpred. Cestujúci v Gbeloch sa sťažujú na nové vlaky
Trať Žilina – Košice je dlhá 242 kilometrov, súčasný úsek Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok má 11 kilometrov a úsek Vydrník – Markušovce 22 kilometrov.
ŽSR po ukončení modernizácie úseku Poprad-Tatry – Lučivná v súčasnosti ešte pokračujú v modernizácii uzla Žilina a po podpise zmluvy so zhotoviteľom začnú aj s modernizáciou úseku Poprad-Tatry – Vydrník.