Stavebné práce za 2,95 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty uskutoční žilinská spoločnosť Adifex. Rekonštrukcia železničnej stanice má trvať dvanásť mesiacov.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začínajú s dlho očakávanou komplexnou rekonštrukciou železničnej stanice v Martine. Stavebné práce za 2,95 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (3,54 mil. eur vrátane DPH) budú financovať z vlastných zdrojov. Ako v utorok informoval štátny správca železničnej infraštruktúry, zhotoviteľom stavby bude spoločnosť Adifex, a. s., Žilina, ktorá bola vybraná vo verejnej súťaži.
Rekonštrukcia má trvať najdlhšie dvanásť mesiacov od odovzdania staveniska zhotoviteľovi, čo železničiari už urobili. Zmluva so zhotoviteľom nadobudla účinnosť 12. júla a je zverejnená v centrálnom registri zmlúv aj s výkazom výmer. Projektantom stavby bola spoločnosť GS Pro, s. r. o., Košice.
Nespĺňa požiadavky na modernú stanicu
Železničná stanica v Martine v mnohom nespĺňa kritériá na modernú stanicu so službami a vybavením pre cestujúcich. Po rekonštrukcii bude mať prístupy pre imobilných aj nevidiacich podľa legislatívy Európskej únie a podľa ŽSR sa výrazne zlepší kvalita cestovania, ako aj úroveň služieb.
„Som rád, že sa konečne môžeme pustiť do tak potrebnej rekonštrukcie dôležitej železničnej stanice v Martine. Naším cieľom je, aby bola rekonštrukcia realizovaná podľa časového harmonogramu, v požadovanej kvalite a hlavne s pozitívnym efektom tak pre obyvateľov Martina, ako aj všetkých cestujúcich,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Na rekonštrukciu čakali dlhé roky
Začiatok rekonštrukcie železničnej stanice privítal aj primátor Martina a podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar. „Mesto Martin na rekonštrukciu železničnej stanice čakalo dlhé roky a preto som rád, že vedenie Železníc SR pochopilo moje argumenty a zaradilo ju do svojho investičného plánu. Hlavné mesto kultúry si predsa zaslúži reprezentatívnu stanicu, na ktorú budeme môcť byť hrdí,“ uviedol Hrnčiar.
Stanicu odovzdali v roku 1872
Železničná stanica v Martine bola odovzdaná 12. augusta 1872, kedy bol sprevádzkovaný celý úsek trate Zvolen – Vrútky. Trať viedla z Budapešti cez Lučenec, Zvolen, Hronskú Dúbravu s pripojením sa na Košicko-bohumínsku železnicu. Spoločnosť Uhorská severná železnica, ktorá trať z Pešti mala postaviť, sa dostala do finančných problémov a jej majetok odkúpil MÁV (Kráľovské uhorské štátne železnice). V súčasnosti sú to Maďarské štátne dráhy. MÁV nakoniec trať postavil a sám ju aj prevádzkoval od 1. mája 1873.
Menšie rekonštrukcie sa týkali najmä fasády
Budova stanice v Martine prešla menšími rekonštrukciami, tie sa týkali hlavne vonkajšieho vzhľadu fasády, nie však typového osadenia lode a bočných symetricky rozložených častí budovy. Príkladom typizovanej architektúry MÁV boli tehlové špalety nad oknami, delenie poschodí budovy tehlovým vzorom s prípadnými vzormi a pod debnením strechy tiež vzorovo ukladaná tehla vytvárajúca typicky architektonický prvok MÁV. V súčasnosti tieto prvky na budove po menších rekonštrukciách už nevidieť.