Modernizácia 14-kilometrového podtatranského železničného úseku Poprad-Tatry – Vydrník za takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) bude financovaná napokon z tradičných zdrojov Európskej únie v novom programovom období 2021 až 2027.
Modernizácia tratí
Zmenu spôsobu zaplatenia investície potvrdili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tento veľký projekt mal byť pôvodne financovaný z európskych prostriedkov v rámci Plánu obnovy a odolnosti, ale vysúťažená cena na zhotoviteľa o polovicu presiahla vyčlenenú sumu v tomto mechanizme.
„Financovanie bude zabezpečované z prostriedkov Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a marketingu aj hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová s tým, že to už prerokovali s Ministerstvom dopravy SR.
ZSSK posilní vlakové spojenia aj počas posledných sviatočných dní, pôjde o rýchliky aj komerčné IC vlaky
„Ide o projekt charakteru modernizácie tratí, pričom ŽSR aj vzhľadom na výšku zmluvných prác a stavebný charakter modernizácie riešia vždy prostriedkami EÚ a spolufinancovania štátneho rozpočtu,“ dodala k otázke, čo najviac zavážilo pri rozhodovaní o spôsobe financovania modernizácie úseku.
Stavebné práce budú trvať takmer tri roky
Zmluvu medzi ministerstvom dopravy a ŽSR o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurozdrojov na realizáciu investície zatiaľ neuzavreli, resp. nezverejnili.
Železničiari podpísali zmluvu na modernizáciu úseku Poprad-Tatry – Vydrník so Združením pod Dubinou so spoločnosťami TSS Grade a Doprastav vlani v decembri pred Vianocami.
Ministerstvo dopravy chce získať z Plánu obnovy dodatočné peniaze na modernizáciu železničných zvrškov
Stavebné práce majú trvať do 1 004 dní od odovzdania prvého staveniska, teda dva roky a deväť mesiacov. Kontrakt so zhotoviteľom uzavreli na základe výsledku ukončeného verejného obstarávania aj súhlasu ministerstva dopravy. Modernizácia úseku umožní zvýšiť traťovú rýchlosť zo súčasnej trvalo obmedzenej na 80 kilometrov do 160 kilometrov za hodinu.
Cieľ stavby
ŽSR po opätovnom vyhodnotení ponúk ešte v máji 2023 vybrali z troch účastníkov tendra ako úspešného uchádzača Združenie pod Dubinou. To navrhlo modernizovať úsek Poprad-Tatry – Vydrník za uvedenú najnižšiu cenu skoro 369 miliónov eur bez DPH.
Štát dlhodobo hovorí o väčšej podpore železničnej dopravy, napriek tomu sa vláčikom nedostanete ani na výlet do Modry (foto)
Oproti pôvodným odhadovaným nákladom 238,5 milióna eur je vyššia o viac ako 130 miliónov eur, čiže zhruba o 55 %. Úsek pod Tatrami je súčasťou hlavnej domácej železničnej trasy Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou.
„Modernizácia úseku Poprad – Vydrník predstavuje ďalšiu etapu modernizácie tratí na sieti ŽSR a je pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná – Poprad. Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov,“ priblížila po uzavretí kontraktu so zhotoviteľom Bahýlová.