Železnice SR nakupujú predražené pracovné pomôcky, upozornilo OĽaNO

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Poslanec za OĽaNO Ján Marosz (vpredu). Foto: obycajniludia.sk.

Štátny správca železničnej infraštruktúry pri obstaraní tričiek, pracích práškov na pracovné odevy a ručných svietidiel mohol podľa opozičného hnutia usporiť približne dvestotisíc eur. Železnice Slovenskej republiky sa proti údajne predraženým nákupom rázne ohradzujú.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podľa hnutia OĽaNO plytvajú pri nákupoch bežných pracovných pomôcok. Zástupcovia opozície v utorok upozornili, že štátny správca železničnej infraštruktúry nakúpil pre zamestnancov tričká, pracie prášky na pracovné odevy a ručné lampy, tzv. nočné výpravky za výrazne vyššie ceny ako sú na trhu.

„Celková úspora, ktorú sme vyčíslili na týchto troch nákupoch pracovných prostriedkov je približne 200 tis. eur,“ povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Za túto sumu by sa podľa neho dala opraviť napríklad výhybka na trati pri Trnave, aby tam IC vlaky a rýchliky nemuseli spomaľovať. „Ide iba o náhodné príklady, ktoré však odrážajú to, ako sa na železniciach hospodári s peniazmi daňových poplatníkov,“ uviedol Marosz. Železnice Slovenskej republiky sa proti údajne predraženým nákupom rázne ohradzujú.

Na tričkách mohli ušetriť vyše 66 tisíc eur

Expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček informoval, že ŽSR nakúpili 16 tisíc bavlnených tričiek s krátkymi rukávmi a so svojim malým logom od bratislavskej spoločnosti REMPO, s. r. o. za 6,31 eura za kus bez DPH. Firma pritom podľa neho ponúka podobné tričká na svojom webe za 2,90 eura, pričom iný výrobca im na požiadanie pripravil ponuku s cenou 2,17 eura za kus. „Oslovili sme aj veľkého zamestnávateľa na Slovensku, ktorý hromadne nakupuje pracovné tričká pre svojich zamestnancov dokonca za 1,99 eura bez DPH. Ak by ŽSR obstarali tieto tričká za bežnú trhovú cenu, dosiahli by úsporu viac ako 66 tis. eur,“ uviedol Kubáček.

ŽSR - logo
Logo Železníc SR. Foto: zsr.sk.

Lacnejšie sa dali kúpiť aj prášky na odevy a lampičky

ŽSR zároveň nakúpili 80 tisíc balení pracieho prášku na pracovné odevy od košickej firmy FOREX brokers, s. r. o. za 3,12 eura za kus. Na internete sú podľa experta hnutia ponuky za 1,70 eura, pričom špeciálne prášky na pracovné odevy sú ešte lacnejšie. V tomto prípade by železnice, tvrdí Kubáček, mohli usporiť vyše 131 tis. eur.

Košická firma KONEX Elektro, spol. s r. o., sa zaviazala dodať železniciam nočné výpravky za 178,89 eura za kus. „Sme presvedčení, že aj pri veľmi konzervatívnom uvažovaní možno odhadnúť predraženie na jednom kuse o prinajmenšom sto eur. Keďže železnice odobrali dvesto kusov týchto lampičiek, odhadujeme objem premrhaných prostriedkov na 20 tis. eur,“ povedal Kubáček.

Peniaze - eurá
Ilustračné foto: pixabay.com. Ilustračné foto: pixabay.com.
Porovnávali neporovnateľné položky

Železnice zareagovali, že tak ako mnohokrát pri tlačových besedách OĽaNO, aj teraz boli použité argumenty, kde sú porovnávané neporovnateľné položky. „Uvedené fakty boli spomenuté bez detailnej znalosti rámcových zmlúv a špecifikácií obstarávateľa,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. ŽSR tvrdia, že pri výberových konaniach postupujú vždy podľa platnej legislatívy a dodržiavajú princípy zákona o verejnom obstarávaní. „Z nášho pohľadu sú uvedené informácie zámerne podsúvané v iných súvislostiach, ako je realita,“ uviedla Pavliková.

Cena za svietidlá zahŕňa aj ďalšie komponenty

V prípade svietidla pre posunovačov TorchLED je podľa železníc určená cena aj za dodávku ďalších komponentov – okrem svietidla je to nabíjačka a telové popruhy. Prací prášok je úplne iný, vyrábaný na zákazku podľa špecifikácie obstarávateľa, keďže v dodávanom zložení nie je na trhu bežne dostupný. „Prezentovaný prací prášok nespĺňa kritériá, ktoré sú pre potreby ŽSR nevyhnutné. V prípade dodávaných tričiek je súčasťou rámcovej dohody na dva roky aj distribúcia do 28 dotačných skladov v rámci celého Slovenska, a to podľa frekvencie a potreby dodávok,“ dodala Pavliková.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Foto: zsr.sk.

Výzva na okamžité zastavenie plytvania

OĽaNO má vážne obavy, že podobne nehospodárne postupujú železničiari aj pri väčších a viac sofistikovaných tendroch. Napríklad pri plánovanom dodaní kamerového systému či výpočtovej techniky. „Cieľom, nielen našim, ale predovšetkým súčasných manažérov ŽSR by malo byť okamžité zastavenie plytvania a investícia ušetrených peňazí do opravy koľají, pretože katastrofálny stav tratí prispieva k meškaniam vlakov a sťažnostiam cestujúcich,“ vyhlásil Marosz.

Podiel nevyhovujúcich úsekov sa zvýšil

Stav koľají sa podľa poslanca neustále zhoršuje a medzi rokmi 2012 až 2017 stúpol podiel nevyhovujúcich úsekov z 23 % na tak 28 %. „Ľudia musia znášať rôzne obmedzenia takmer na tretine všetkých tratí. Na mnohých úsekoch sú koľajnice tak rozbité, že vlaky musia jazdiť pomalšie a meškajú,“ upozornil Marosz.

Ilustračné foto: pixabay.com.

Vlaky musia spomaľovať pre výhybku i zhnité podvaly

Spomenul zmodernizovaný úsek medzi Trnavou a Leopoldovom, kde IC vlaky a rýchliky od začiatku roka až doteraz spomaľujú zo 160 km za hodinu na 60 km za hodinu pre chybnú výhybku. V Bratislave vlaky medzi Petržalkou a Novým Mestom spomaľujú z 80 na 50 km za hodinu pre zhnité podvaly. „Azda najakútnejším prípadom bola jednokoľajka Humenné – Stakčín, kde sa na niektorých miestach tak zmenil rozchod koľají, že cestujúci museli medzi Sninou a Stakčínom pol roka prestupovať z vlaku do autobusu,“ dodal Marosz.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiŽSR Železnice Slovenskej republiky