Železnice modernizujú infraštruktúru z viacerých zdrojov, nie je to len Plán obnovy a odolnosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
železnica, koľajnice
Foto: ilustračné, Getty Images
Tento článok pre vás načítala AI.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pri modernizáciách železničnej infraštruktúry využívajú niekoľko zdrojov. Je to Program Slovensko, Nástroj na prepájanie Európy – CEF, Plán obnovy a odolnosti a Operačný program Integrovaná infraštruktúra. V rámci týchto programov financovania realizujeme modernizáciu železničných tratí, modernizáciu železničných uzlov, elektrifikáciu tratí, prestupné terminály.

Elektrifikuje sa aj trať Haniska – Moldava n/ Bodvou

V roku 2024 ŽSR ukončili modernizáciu trate Poprad – Lučivná. Z programu Slovensko v súčasnosti realizujú železnice projekty Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ – Sekcia 1 a Sekcia 2. ďalej je to modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať, 3. etapa a modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy. Elektrifikuje sa aj trať Haniska – Moldava n/ Bodvou.

Z prostriedkov CEF ŽSR realizujú taktiež projekty charakteru modernizácie tratí. Medzi ne patria dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, – Sekcia 1 a Sekcia 2. Ďalej je to modernizácia koridoru, štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou a komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – št. hranica (Marchegg). Patrí sem aj modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR.

V roku 2025 dva veľké investičné projekty

Z programu Plán obnovy a odolnosti v súčasnosti ŽSR realizuje projekty Elektrifikácia a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné a ŽST Hronský Beňadik – z. Tekovská Breznica – ŽST Nová Baňa, rekonštrukcia dopravnej cesty.

Ďalšie projekty Plánu obnovy a odolnosti sú v priebehu procesu verejného obstarávania. Patria sem rekonštrukcie železničných tratí Fiľakovo – Holiša, Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, Šelpice – Boleráz, Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom, Nižná Myšľa – Ruskov, Telgárt – Červená Skala.

Niektoré stavby OPII prešli aj tzv. fázovaním projektu do Programu Slovensko, to znamená, že doba ich realizácie presahuje viac programovacích období. Patria medzi ne dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, ďalej modernizácia koridoru štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou a elektrifikácia trate Haniska – Moldava n/ Bodvou.

V priebehu roka 2025 majú ŽSR ešte v pláne realizovať verejné obstarávanie na dva veľké investičné projekty modernizácie tratí, a to na úseku Paludza – Liptovský Hrádok a Vydrník – Markušovce.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky