Záujem spotrebiteľov o autonómne vozidlá zaostáva za tempom investícií priemyslu do pokrokových automobilových technológií.
Zavedenie autonómnych vozidiel brzdia spotrebitelia. Záujem spotrebiteľov o autonómne vozidlá zaostáva za tempom investícií priemyslu do pokrokových automobilových technológií. Zistenie priniesla Globálna štúdia automobilových spotrebiteľských trendov spoločnosti Deloitte na rok 2019.
Dôvera spotrebiteľov v autonómne vozidlá stagnuje. Až 50 % opýtaných spotrebiteľov v USA neverí, že autonómne vozidlá budú bezpečné, čo je približne na úrovni minulého roka (47 %).
Aj ostatné trhy zaznamenali podobnú stagnáciu. V Číne, Japonsku a Južnej Kórei podiel spotrebiteľov, ktorí si myslia, že autonómne vozidlá nebudú bezpečné, mierne klesol. Naopak, u spotrebiteľov z Nemecka bol zaznamenaný mierny nárast nedôvery.
Potrebné dlhodobé investície
„Autonómne vozidlá pilotným testovaním vstúpili do reálneho sveta a musia tak čeliť reálnym výzvam. Výsledky tohtoročnej štúdie mohli byť ovplyvnené niekoľkými medializovanými udalosťami,“ povedal partner spoločnosti Deloitte Martin Rybár. Je však podľa neho pravdepodobné, že z dlhodobého hľadiska sa bude prijatie týchto áut postupne rozširovať.
„Okrem aktuálneho spotrebiteľského skepticizmu musí odvetvie vo svojich plánoch rátať aj s dlhodobými kapitálovými investíciami potrebnými na uvedenie bezchybnej technológie na trh,“ uviedol Rybár. S nárastom regulačného dohľadu tak vznikajú ťažko dosiahnuteľné obchodné modely na generovanie návratnosti investícií.
Žiadajú vyššiu reguláciu
Spotrebitelia si pokrokové technológie nespájajú s tradičnými výrobcami automobilov. Počet spotrebiteľov v USA, ktorí veria, že takíto výrobcovia prinesú na trh technológiu autonómnych vozidiel, klesá a v roku 2019 sa dostal na hodnotu 39 %.
Dokonca aj v Nemecku, kde bola dôvera voči tradičným výrobcom na pomerne vysokej úrovni, rapídne klesol podiel zástancov z 51 % v roku 2017 na tohtoročných 33 %.
S pretrvávajúcou nedôverou voči súkromnému sektoru požadujú spotrebitelia od vlád zvýšenie regulácie. Značné percento spotrebiteľov vo väčšine krajín naznačilo, že vyžadujú „výrazný dohľad“.
Elektronické autá ako alternatíva
Ľudia po celom svete vnímajú elektrifikovaný pohon ako potenciálnu možnosť. Elektrické vozidlá však musia ešte prekonať niekoľko prekážok. Napriek miernemu nárastu spotrebiteľov v USA, ktorí by vo svojom nasledujúcom vozidle preferovali alternatívny pohon, je tento trh stále menej prístupný alternatívam.
Spôsobené je to hlavne nízkymi cenami pohonných látok, voľnejšími emisnými normami a menšou mierou dostupných úľav.
„Prepojené, elektrifikované a autonómne vozidlá ponúkajú spoločnosti významnú hodnotu,“ poznamenal Rybár. „Pokiaľ však nezaznamenáme jasné a nepopierateľné zlepšenie v oblasti bezpečnosti, ceny, pohodlia a najlepšieho používateľského zážitku zo strany dôveryhodnej značky, spotrebiteľom môže chvíľu trvať, kým tieto moderné technológie prijmú vo väčšom meradle,“ dodal Rybár.