Súčasné vedenie štátneho podniku od svojho nástupu v roku 2016 vykonáva právne a technické kroky smerujúce k ukončeniu zmluvy tak, aby sa súčasný prepravca nemohol domáhať škody v miliónoch eur.
Súčasné vedenie štátneho podniku Vodohospodárska výstavba (VV) zdedilo nevypovedateľnú zmluvu so spoločnosťou Ponton City, a. s., na prevádzku kompy Vojka nad Dunajom – Kyselica po predchádzajúcom vedení.
Od svojho nástupu v roku 2016 vykonáva právne a technické kroky smerujúce k jej ukončeniu tak, aby sa súčasný prepravca nemohol domáhať škody v miliónoch eur. Podnik tak v utorok reagoval na zistenie viacerých nedostatkov pri prevádzke kompy na základe výsledkov kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ).
Neúspešné verejné obstarávania
„Po vzájomných rokovaniach s druhou stranou sme uzatvorili k zmluve dodatok č. 1, nakoľko prepravca nebol ochotný pristúpiť na ukončenie zmluvy dohodou,“ informovala agentúru SITA vedúca kancelárie generálneho riaditeľa Vodohospodárskej výstavby Stela Ištvánfyová.
„Dodatkom sme nastavili rozväzovacie podmienky pre ukončenie zmluvy, čo potvrdil podnik VV, š. p., aj v roku 2017 vyhlásením verejného obstarávania na zabezpečenie prevádzky kompy, ktorého víťazom sa stal Slovenský vodohospodársky podnik, š. p., (SVP),“ informovala agentúru SITA vedúca kancelárie generálneho riaditeľa Vodohospodárskej výstavby Stela Ištvánfyová.
SVP za účelom naplnenia predmetu zmluvy podľa VV vyhlásil viacero verejných obstarávaní, pričom väčšinu sa mu nepodarilo ukončiť, a to aj z dôvodu, že niektoré z nich boli napadnuté subjektami blízkymi súčasnému prepravcovi, alebo ním samotným.
Prioritou je priepust na cesty pod Dunajom
„Kontinuálne podnik VV postupuje v snahe zrušiť zmluvu aj v roku 2019 a pripravuje nové verejné obstarávanie, pričom v súčasnosti sme v štádiu prieskumu trhu na stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky,“ uviedla Ištvánfyová.
Prioritou podniku je prebudovanie priepustu v kilometri 4,0 na cesty popod Dunaj pre autá, peších a cyklistov. „VV to považuje za ekonomickejšie, komfortnejšie, ale hlavne trvalé vyriešenie prepravy občanov z obcí rozdelených výstavbou Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros,“ dodala Ištvánfyová s tým, že ide o riešenie, ktoré nebude závislé od poveternostných podmienok a hladiny vody.
Celý rad nedostatkov
NKÚ zistil pri zabezpečení a kontrole služieb kompy Vojka nad Dunajom – Kyselica celý rad nedostatkov v činnosti podniku Vodohospodárska výstavba a tiež netransparentné rozhodovanie. Úrad po ukončení kontroly informoval o odhalených pochybeniach s tým, že zmluva o službách kompy je pre štát nevýhodná.
Kontrolóri tiež upozornili na vážny systémový problém pri financovaní tejto bezodplatne poskytovanej služby a odporúčajú jej riešenie na úrovni vlády. „Bolo preukázané, že vnútorná kontrola v štátnom podniku Vodohospodárska výstavba sa službami kompy a plnením zmluvy vôbec nezaoberala,“ uviedol hovorca NKÚ Marek Papajčík.
Nevýhodná zmluva stále platí
Úrad označil za zvláštny vstup SVP do verejného obstarávania, hoci bolo zrejmé, že nie je schopný služby zabezpečovať. „Výsledkom takéhoto konania je to, že nevýhodná zmluva na služby verejnej vodnej dopravy je naďalej v platnosti,“ upozornil Papajčík. Úrad navrhol VV odporúčania na zabránenie neefektívneho čerpania verejných prostriedkov.
„V kontrolovanom období dochádzalo k nárastu cien služieb kompy pri každej novej uzatvorenej zmluve. Napríklad, nesprávnym stanovením primeranej ceny služieb kompy pri verejnom obstarávaní v roku 2014 došlo k porušeniu zákona o štátnom podniku,“ dodal Papajčík.