Návrh riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorý vláda schválila, neobsahuje postup riešenia problému, ale len návrh dohody o ukončení zmluv o dielo so súčasným zhotoviteľom.
Vláda pri výstavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala ukázala, ako sa nemá a nesmie riadiť štát, tvrdí strana DOPRAVA.
Návrh riešenia súčasnej situácie výstavby úseku D1 pri Žiline, ktorý vláda schválila v stredu na návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, podľa novovzniknutej strany neobsahuje postup riešenia problému, ale len návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom – taliansko-slovenským združením Salini Impregilo – Dúha. Je to len prvý krok, prichádzajúci veľmi neskoro.
Minister a NDS sa zbavili zodpovednosti
„Na schválenie tohto kroku nemusela rokovať vláda, uzavretie takejto dohody je v kompetencii Národnej diaľničnej spoločnosti. Schválením tohto materiálu sa Arpád Érsek a vedenie NDS zbavili zodpovednosti a preniesli ju na vládu,“ informoval predseda strany DOPRAVA Ondrej Matej. Odteraz podľa neho za túto stavbu nesie pnú zodpovednosť vláda na čele s predsedom Petrom Pellegrinim.
Predložený materiál podľa strany neobsahuje finančnú analýzu dopadov tohto kroku, ktoré budú veľmi vysoké. „V materiáli nie je popísaný ani proces verejného obstarávania na nového zhotoviteľa stavby. Preberanie stavby, inventarizácia rozostavanej stavby, verejné obstarávanie, to všetko sú procesy, ktoré sa nedajú zvládnuť za dobu kratšiu ako je jeden rok,“ uviedol Matej.
Premiér by mal odvolať ministra
Tým pádom je podľa Mateja už dnes jasné, že stavba sa neukončí do roku 2022, čo je termín limitujúci pre čerpanie fondov Európskej únie a stavba sa bude musieť zaplatiť zo štátneho rozpočtu, teda poskladajú sa na ňu všetci občania.
„Na základe všetkých týchto uvedených skutočností vyzývam predsedu vlády Petra Pellegriniho, aby odvolal ministra dopravy Arpáda Érseka a následne aj celé vedenie diaľničnej spoločnosti,“ vyhlásil Matej.
„Nemôžeme totiž riskovať, že celý proces výstavby spomínaného úseku, ktorý sa začína odznova, opäť pokazia tí istí ľudia, ktorí zbabrali doterajší proces,“ dodal predseda strany DOPRAVA.
Práce meškajú zhruba rok
Úsek D1 v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).
Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.