Štát by mal pokračovať v príprave úseku diaľnice D3 zo Žiliny po Kysucký Lieskovec, mal by však hľadať možnosti, ako minimalizovať náklady.
Ako ďalej vo svojej analýze konštatuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), súčasný návrh je na hranici ekonomickej návratnosti, preto je podľa neho potrebné zvážiť opodstatnenosť a adekvátnosť vyvolaných investícií.
Vysoké stavebné náklady
Projekt v celkovej dĺžke 11 kilometrov s nákladmi takmer 600 mil. eur pritom patrí medzi dopravné priority Slovenska.
Problémom sú najmä vysoké stavebné náklady v objeme 47,6 mil. eur na km. „Takto dimenzovaný projekt by patril medzi najdrahšie diaľnice na Slovensku bez tunelového riešenia,“ konštatuje ÚHP.
Model diaľnice D3 je umelo podhodnotený a neráta s nárastom dopravy z poľskej strany, tvrdí žilinská župa
Ako neprimeraný sa mu javí aj rozsah vyvolaných stavebných úprav, ktoré vstupujú do projektu. Súčasťou nákladov je napríklad spevňovanie koryta rieky Kysuca v celej dĺžke diaľnice s nákladmi 44 mil. eur, ktoré žiadal Slovenský vodohospodársky podnik.
ÚHP poukazuje aj na podľa neho veľkoryso riešenú preložku paralelnej cesty I. triedy v hodnote približne 16,5 mil. eur, ktorá má zvyšovať náklady projektu a znižovať jeho prínosy.
Projekt nemá kvantitatívne ciele
„Preložka je navrhnutá v šírke 11,5 m s obchvatom Brodna, čím vytvorí konkurenciu k D3 a odláka z nej približne 15 % dopravy. Zúžením cesty na 9,5 m alebo vybudovaním bez obchvatu je možné znížiť náklady projektu a zvýšiť využívanie diaľnice a tým aj návratnosť projektu,“ konštatuje.
Slovensko môže prísť o milióny z eurofondov. Diaľničné projekty zlyhali a treba vyvodiť zodpovednosť, tvrdí Andrassy
Cieľ projektu diaľnice D3 je skvalitnenie cestnej siete v severojužnom smere, respektíve zníženie cestovného času presunom tranzitnej dopravy, zvýšenie bezpečnosti, zlepšenie dostupnosti regiónu a zníženie dopadov na životné prostredie.
Uvedené je však podľa ÚHP všeobecné a ťažko merateľné. Projekt podľa neho nemá stanovené kvantitatívne ciele. Merateľným cieľom môže byť stanovenie hornej hranice cestovného času alebo miery hluku.