Tri samosprávne kraje začínajú budovať integrovaný systém dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: SITA/Viktor Zamborský.

Prvým krokom zavedenia IDS je jednotná tarifa v pravidelnej autobusovej doprave, Košický a Prešovským kraj v tom už pokročili, úzko spolupracovať s nimi bude aj Banskobystrický kraj.

O podobe pripravovaného Integrovaného dopravného systému (IDS) dnes rokovali predsedovia Banskobystrického, Prešovského a Košického kraja Ján Lunter, Milan Majerský a Rastislav Trnka. Označili sa ako združenie SK 3.

Na dnešnej tlačovej besede informovali o zhode, že základom je vytvorenie jednotnej tarify, pričom pre fungovanie IDS treba rokovať aj so železnicami, mestami s MHD, vytvoriť ďalšie technické a organizačné podmienky. Zámer chcú realizovať postupne.

Nové cestovné a zľavy

Prvým krokom zavedenia IDS je jednotná tarifa v pravidelnej prímestskej autobusovej doprave, pričom v zjednocovaní tarify vrátane zliav už Košický a Prešovským kraj pokročili.

Od 1. februára začnú v oboch krajoch platiť nové druhy cestovného a zliav. Novinkou je víkendový cestovný lístok pre rodiny s deťmi, zľava pre tehotné ženy, či pre držiteľov zlatej Janského plakety. Pri zjednocovaní bude s oboma krajmi úzko spolupracovať aj Banskobystrický kraj.

Predsedovia samosprávnych krajov (zľava): Rastislav Trnka (KSK), Ján Lunter (BBSK) a Milan Majerský (PSK). Foto: SITA/Ivan Fleischer.

Platba jedinou kartou

„Cieľom združenia SK 3 je zabezpečiť úplnú kompatibilitu v pravidelnej autobusovej doprave tak, aby mohli cestujúci platiť jedinou elektronickou peňaženkou alebo čipovou kartou. Taktiež sa pracuje na možnostiach uhrádzať cestovné mobilnou aplikáciou, či QR kódom,“ povedal predseda Košického kraja Rastislav Trnka.

Po zavedení týchto opatrení plánujeme rozšíriť jednotný systém z autobusovej aj na železničnú a mestskú hromadnú dopravu,“ uviedol Trnka.

Koordinácia cestovných poriadkov

Predseda Banskobystrického kraja Ján Lunter informoval, že sa dohodli na úzkej spolupráci pri koordinácii cestovných poriadkov liniek, ktoré prekračujú hranice krajov. „Chceme zabezpečiť, aby tieto linky na seba logicky nadväzovali a cestujúci mohli cestovať plynulo a pohodlne. S koordináciou začíname okamžite pri linkách, ktoré spájajú Banskobystrický kraj s mestami ako Poprad a Rožňava,“poznamenal Lunter.

Predsedovia krajov sa zhodli, že bez uceleného dopravného systému nemôže verejná doprava konkurovať individuálnej automobilovej. Od bezhotovostnej platby cestovného očakávajú kraje urýchlenie vybavovania cestujúcich na zastávkach, skrátenie času cestovania, ako aj zníženie nákladov na prevádzku.

Autobus spoločnosti SAD Prešov. Foto: sad-po.sk.

Posilniť kompetencie krajov

Smerujú k tomu, aby v čo najkratšom čase prešli z fyzického cestovného lístka na virtuálny prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tá cestujúcich súčasne presmeruje na jednotlivé prestupové body. „Je to významný moment, ku ktorému sa chceme priblížiť, no na ťahu sú predovšetkým primátori miest,“povedal predseda Prešovského kraja Milan Majerský.

Predsedovia troch vyšších územných celkov sa dohodli na spoločnej pripomienke k novelizácii zákona o cestnej doprave. Požadujú posilnenie kompetencií samosprávnych krajov ako objednávateľov verejnej dopravy pri nastavovaní tarifných podmienok, čo podľa nich povedie k zefektívneniu integrácie verejnej dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať