Slovenská správa ciest (SSC) začne v tomto roku s výstavbou obchvatov Šale a Sabinova. Stavebné práce majú v oboch prípadoch trvať tri roky. Ako štátni cestári vo štvrtok informovali, ide o ich najväčšie stavby so začiatkom v tomto roku. Zatiaľ neuviedli, kto a za koľko bude oba obchvaty stavať, ešte neuzatvorili tendre na obe stavby a zmluvy so zhotoviteľmi.
Súčasťou bude aj most
„Nový obchvat Šale bude mať dĺžku 11,8 kilometra a jeho súčasťou bude aj 705 metrov dlhý most cez rieku Váh,“ uviedol Martin Guzi z komunikačného odboru SSC.
Obchvat Plavnice by mal byť hotový v polovici tohto roka, sľubujú štátni cestári
„Sabinovský obchvat bude dlhý 9,8 kilometra. Začínať sa bude za obcou Pečovská Nová Ves a pokračovať severne od mesta Sabinov a jeho mestskej časti Orkucany. Za obcou Šarišské Michaľany sa napojí na súčasnú cestu v smere do Prešova,“ priblížil.
Tender na stavbu obchvatu
Cestári vyhlásili súťaž na preložku cesty I/68 pri Sabinove vlani vo februári, odhadované náklady boli 61 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Nový tender na stavbu obchvatu Šale na ceste I/75 začali tiež minulý rok koncom júna, predpokladaná cena presiahla 75 miliónov eur bez DPH.
Štátni cestári si prilepšili vlani a platy im porastú aj tento rok, očakávajú sa však odchody niektorých zamestnancov
„SSC plánuje v roku 2023 preinvestovať viac ako 150 miliónov eur do výstavby a rekonštrukcií ciest, z čoho bude podstatnú časť tvoriť financovanie prostredníctvom zdrojov z Európskej únie,“ podotkol Guzi.
Vyššia suma oproti roku 2022 súvisí najmä s ukončovaním viacerých verejných obstarávaní a začatím stavebných prác. Zmodernizujú viac ako 80 kilometrov ciest I. triedy, obnovia vyše tridsať mostov.
Zvyšovanie bezpečnosti na cestách
„Pokračovať budeme v rekonštrukciách križovatiek v Strážskom a v Leviciach. Začnú sa aj rekonštrukcie križovatiek vo Vrábľoch, Rožkovanoch, Nitrici, Martine, Rimavskej Sobote a na Donovaloch,“ poznamenal Guzi.
Kmeť očakáva odbremenenie Bratislavy od cestnej dopravy, pomôcť má rozšírenie D1 a výstavba obchvatu D4
Aj v tomto roku budú klásť dôraz na zvyšovanie bezpečnosti na cestách doplnením bezpečnostných a záchytných prvkov.
Tretí rok budú pokračovať veľkoplošné opravy ciest I. triedy. Cestári vlani opravili 29 úsekov vo všetkých regiónoch Slovenska v celkovej dĺžke cez 83 kilometrov ciest, náklady na opravy dosiahli 32 miliónov eur s DPH.
Preinvestovali milióny eur
Štátni cestári v roku 2022 preinvestovali na nové stavby viac ako 80 miliónov eur, z toho približne polovicu tvorili európske zdroje. Najviac financií použili na modernizácie ciest, rekonštrukcie mostov, sanácie zosuvov a výstavbu ochvatov Brezna a obce Plavnica. Investovali aj do zvýšenia bezpečnosti doplnením bezpečnostných prvkov na cestách I/9, I/16, I/18 a I/66.
Kmeť: Doprava na D1 bude odklonená, na motoristov čakajú rozsiahle obmedzenia (rozhovor)
Za opravy a údržbu vlani uhradili cez 44 miliónov eur, čiže všetky pridelené finančné prostriedky po navýšení navrhovaného rozpočtu na údržbu.
„Na údržbu ciest I. triedy bolo na rok 2023 opätovne pridelené rovnaké množstvo financií zo štátneho rozpočtu ako v roku 2022, čo pri stúpajúcich cenách za výkony údržby, napríklad zimná údržba, výrazne obmedzuje rozsah činností, ktoré bude môcť Slovenská správa ciest vykonávať,“ dodal Guzi.