Dopravcovia už niekoľko rokov kritizujú nevýhodné podnikateľské prostredie na Slovensku. Tento rok označili za jeden z najhorších. V porovnaní s inými krajinami EÚ ich slovenská legislatíva tlačí k múru a podnikatelia nedokážu konkurovať zahraničným firmám.
Dôvodov je hneď viacero. Sľúbené zníženie veku vodičov nákladných vozidiel a autobusov sa nekonalo, daň z motorových vozidiel sa neznížila a poplatky za výber mýta sa neodrazili v rozšírení diaľničnej siete. Zároveň je na Slovensku jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v rámci celej EÚ.
Všetky tieto nepriaznivé podmienky sa odrazili na konkurencieschopnosti slovenských dopravcov, ktorí majú na domácej pôde absolútne nevhodné podmienky na podnikanie.
Parlament neodobril rozvoj cestnej dopravy
Výrazná stopka prišla 28. októbra 2019, kedy v parlamente neprešlo zníženie veku pre vodičov kamiónov (zo súčasných 21 na 18 rokov) a šoférov autobusov (z 24 rokov na 21). Poslanci schválili iba pozmeňujúci návrh, ktorý znížil vekovú hranicu vodičského oprávnenia C a D výlučne pre policajtov, hasičov, vojakov či colníkov.
Podľa dopravcov v dôsledku tohto rozhodnutia nebudú mať absolventi stredných škôl záujem zamestnať sa sektore. Buď odídu z tohto odvetvia nadobro, alebo si nájdu prácu v zahraničí. Každopádne obrovský nedostatok šoférov na trhu práce sa ešte prehĺbi.
„Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie. Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa týmto krokom zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú,“ hovorí Pavol Jančovič, prezident ČESMAD Slovakia.
Skytoll zhltol diaľnicu z Bratislavy do Košíc
Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) v novembri tohto roka preukázala, že polovica peňazí vybraných na mýtnych poplatkoch končí na účtoch súkromnej spoločnosti SkyToll, pričom pôvodný zámer zavedenia mýtneho systému bolo budovanie diaľnic a rýchlostných ciest.
Správa NKÚ zrazila na kolená nielen vládne inštitúcie, ale aj všetkých Slovákov. Správa kontrolórov hovorí, že celkový výnos mýta za roky 2010 – 2018 dosiahol takmer 1,58 miliardy eur. Prevádzkovateľ SkyToll z toho zinkasoval 760 miliónov eur, Národnej diaľničnej spoločnosti zostalo 709 miliónov eur a ostatným dodávateľom išlo 108 miliónov eur. Pri kontrole sa tiež zistilo, že iba 10 percent z elektronického výberu mýta sa v tomto období reálne použilo na výstavbu nových diaľnic.
„My sa pýtame, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010? Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho „sponzorujeme“ prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll,“ hovorí Jančovič.
Na základe zistení NKÚ združenie požiadalo vládu, aby okamžite ukončila spoluprácu so súkromnou spoločnosťou. Jankovič upozorňuje aj na neprehľadné faktúry za výber mýta, ktoré nie je možné skontrolovať.
„Cestní dopravcovia sú tepnami hospodárstva krajiny, výraznou mierou prispievajú do štátneho rozpočtu a v konečnom dôsledku sú to práve oni, na ktorých tento štát najviac zabúda,“ rozhorčuje sa prezident ČESMAD.
Tiež poukazujú na staré palubné jednotky, ktoré sú stále v obehu a ktoré SkyToll neobmieňa. Nastavený systém je podľa dopravcov nastavený skôr na vyberanie pokút, ako na vyberanie mýtnych poplatkov.
Kritické podmienky pre podnikateľov
Mnohým menším slovenským dopravcom hrozí zánik. Dôvodom je vysoké daňové zaťaženie, pre ktoré budú musieť v blízkej budúcnosti prehodnotiť svoje zotrvanie na trhu. Ak jednoducho nebudú schopní udržať svoje podnikanie na Slovensku, zbalia sa a odídu podnikať do zahraničia.
Túto situáciu hodnotí ČESMAD mimoriadne kriticky. Aj preto združenie minulý rok pripravilo pre slovenských dopravcov praktický manuál zameraný na možnosti zmenu sídla spoločnosti, resp. preregistrovania, zo Slovenskej republiky do okolitých krajín.
„V prípade, že cestní dopravcovia v najbližšej dobe nebudú vidieť zo strany najvyšších orgánov štátnej správy snaha o riešenie ich problémov, je vysoká pravdepodobnosť, že veľký počet slovenských dopravcov presunie svoje podnikanie do Českej republiky alebo Poľska,“ predpokladá Jančovič.
Odchod slovenských dopravcov do zahraničia by mal negatívny dopad na príjmovú časť štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Enormne vysoká daň z motorových vozidiel
Daň z motorových vozidiel tŕňom v oku každého dopravcu. Na Slovensku je druhou najvyššou v rámci celej EÚ.
ČESMAD presadzuje zníženie ročnej sadzby dane za ťahač a náves, ako aj vyššie zľavy v ročných sadzbách daní za jednotlivé kategórie vozidiel. Návrh reflektuje nastavenie sadzieb a výšky zliav v Českej republike.
„Za uplynulé roky sa tu vybrali obrovské čiastky v podobe mýtnych poplatkov a daní z motorových vozidiel. Bohužiaľ aj na konci tohto roka musíme skonštatovať, že cestná doprava patrí medzi najhoršie odvetia pre podnikanie na Slovensku,“ uzatvára Pavol Jančovič.
ČESMAD Slovakia reprezentuje viac ako tisíc dopravných spoločností. Členovia združenia zamestnávajú približne 22-tisíc zamestnancov, s objemom približne 15-tisíc vozidiel predstavujú viac ako 50 percent dopravných kapacít Slovenska. V cestnej doprave je na Slovensku zamestnaných približne 55-tisíc zamestnancov, pričom tento segment národného hospodárstva každoročne prispieva prostredníctvom rôznych daní alebo mýta do štátneho rozpočtu stovkami miliónov eur. Zároveň sektor cestnej dopravy generuje takmer päť percent HDP.