Jazdia na rovnakých tratiach, no za rôznych podmienok. Kým národný osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pri tom využíva dotácie od štátu, súkromní vlakoví prepravcovia fungujú na vlastné riziko a bez podpory.
Najväčšia stredoeurópska súkromná osobná železničná spoločnosť RegioJet hovorí o zvýhodňovaní národného dopravcu zo strany štátu a diskriminácii súkromných prepravcov. Ako príklad nerovnakých podmienok uviedla medzinárodné vlakové spojenie na trase Košice – Praha.
Sporné dotácie
Na nej premávajú nielen vlaky ZSSK, ale aj spoločností RegioJet a Leo Express. Kým však ZSSK štát prepláca náklady spojené s prevádzkou vlakov, vrátane poplatkov za dopravnú cestu, ostatní jazdia bez dotácií.
„Ide o nedovolenú verejnú pomoc, ktorú dlhodobo vyšetruje Európska únia a ZSSK je tak oproti ostatným dopravcom aj teraz finančne štátom zvýhodnená,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk hovorca RegioJet Aleš Ondrůj.
Poukázal pri tom aj na to, že domáci národný dopravca na rozdiel od konkurencie navyše získal od štátu peniaze na zmiernenie dopadov koronakrízy.
Modernizácia vlakov či efektívnejšia preprava. Šéfovia železničných spoločností toho sľubujú viac
RegioJet v súvislosti s pandémiou tiež upozorňuje, že sektor dopravy patrí medzi najviac zasiahnuté odvetvia. Zastavením medzinárodnej osobnej dopravy vlani v marci podľa spoločnosti vznikli dopravcom mohomiliónové škody, ktoré im neboli nijako kompenzované.
Záujem o cestovanie a tržby sa počas najväčších obmedzení prepadli až o 90 percent.
„Na rozdiel od Českej republiky alebo Rakúska nesmerovala na Slovensku do sektora verejnej dopravy akákoľvek pomoc, ktorá by podporila fungovanie dopravy v čase pandémie. A to napriek tomu, že osobná železničná doprava patrí medzi kritickú infraštruktúru zabezpečujúcu v dobe pandémie chod ekonomiky,“ dodal Ondrůj.
Národný dopravca reaguje
Národný dopravca potvrdil, že vlaky na trase Košice – Praha si objednal štát a sú prevádzkované na základe platnej Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme uzatvorenej medzi ZSSK a Ministerstvom dopravy a výstavby SR.
„Štát uhrádza ZSSK kompenzáciu straty, ktorá jej vznikne pri poskytovaní služieb vo verejnom záujme. Teda pri službách spojených tiež s prevádzkou vlakov v neatraktívnych časoch (cez obed a aj v sobotu), za regulované cestovné bez možnosti jeho zvýšenia vrátane bezplatnej prepravy,“ informoval hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.
Takéto služby podľa neho iní dopravcovia neprevádzkujú, pričom keď takúto službu RegioJet prevádzkoval na trati Bratislava – Komárno, tiež dostával kompenzáciu a dokonca vyššiu ako ZSSK.
Domáci dopravca v spojitosti s tvrdeniami RegioJetu nevie, o aké neoprávnené dotácie by malo ísť.
Zopakoval, že prevádzkuje vlaky podľa platnej zmluvy o dopravných výkonoch vo verejnom záujme a poplatok za použitie dopravnej cesty je súčasťou ekonomicky oprávnených nákladov ZSSK. Podľa Kováča nie je ani pravdou, že by Európska komisia (EK) vyšetrovala nedovolenú pomoc pre ZSSK.
„Pravdou je len to, že na základe anonymného podnetu Európska komisia požiadala Slovenskú republiku o vyjadrenia k niektorým okolnostiam, ktoré boli nejasné a štát poskytol vysvetlenia,“ uzavrel.
Rozhodnúť má Európska komisia
Predloženú sťažnosť na neoprávnenú štátnu pomoc pre ZSSK v prípade vlakov na trati Košice – Praha označilo ministerstvo dopravy za neopodstatnenú. Úhradu za udelené záväzky poskytovania dopravných služieb považuje za platby v súlade s európskym nariadením a teda zlučiteľné so spoločným trhom Európskej únie.
Pre portál NašaDoprava.sk to uviedol rezortný hovorca Ivan Rudolf. Na Generálnom riaditeľstve EK pre hospodársku súťaž podľa neho v súčasnosti prebieha v tejto otázke konanie, ale zatiaľ nepadlo rozhodnutie, či ide o nedovolenú štátnu pomoc.
„Pripomíname, že uvedené spoje si štát regulárne objednal a v zmysle legislatívy EÚ v takom prípade aj musí uhrádzať straty vznikajúce z takejto prepravy. O tom, či ide o nepovolenú podporu, môže rozhodnúť iba Európska komisia,“ ozrejmil Rudolf.
Ministerstvo dopravy podľa hovorcu s plnou zodpovednosťou zodpovedalo všetky pripomienky, ktoré doteraz Generálne riaditeľstvo pre hospodársku súťaž vznieslo voči Slovensku a očakáva rozhodnutie. Až v nadväznosti naň prijme rezort dopravy ďalšie kroky a príslušné opatrenia.