Pravidelné vlakové osobné spojenie medzi Slovenskom a Ukrajinou v súčasnosti funguje iba na linke Košice – Mukačevo a späť cez pohraničný priechod Čierna nad Tisou – Čop.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s ukrajinskou štátnou spoločnosťou Ukrzaliznycja na tejto trase prevádzkuje denne v oboch smeroch spolu štyri spoje rýchlikov Zakarpatia, ktoré v minulom roku previezli viac ako 74-tisíc osôb.
„Z celkového počtu prepravených osôb túto prepravu využilo 92 % dospelých a 8 % detí,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca národného vlakového dopravu Dominik Drevický.
Ukrajinci majú široký rozchod
Spomínané rýchliky majú plánované odchody z Košíc o 8:46 a 11:46, príchody do Mukačeva o 14:00 a 16:53. Na cestu späť sa z druhého najväčšieho mesta ukrajinskej pohraničnej Zakarpatskej oblasti vydávajú o 14:48 a 18:16, do Košíc majú podľa cestovného poriadku príchod o 18:17 a 21:33.
Na vysoko vyťažené trate západného Slovenska pribudli tri vysokokapacitné vlaky KISS za takmer 77 miliónov eur (foto)
Vlaky zvládnu trať podľa plánu, teda ak nemeškajú, z Košíc do Mukačeva za viac ako štyri hodiny, opačne im to trvá trochu dlhšie – štyri a štvrť až pol hodiny. Na Ukrajine je totiž o hodinu viac. Cestujúci musia čakať v Čiernej nad Tisou pre pohraničnú kontrolu a v Čope aj z dôvodu, že ukrajinské železnice majú široký rozchod, čím sa cesta predlžuje o viac ako hodinu.
Video: Nové vysokokapacitné vlaky KISS na západnom Slovensku
V budúcnosti by mohlo byť opäť obnovené železničné spojenie Slovenska s hlavným mestom Ukrajiny Kyjevom. Verejná vlaková osobná doprava by mala fungovať na linke Košice – Kyjev po novej trase s využitím súčasnej širokorozchodnej trate na Ukrajinu cez pohraničnú prechodovú stanicu Maťovce.
Možné nové linky
Vláda na nedávnom výjazdovom rokovaní na Zemplíne v januári uložila ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi (Smer-SD) zabezpečiť tento zámer do konca tohto roka.
„Ministerstvo dopravy, ktoré je akcionárom Železničnej spoločnosti Slovensko, objednáva naše dopravné služby. Teda určuje, kde a kedy budú vlaky na Slovensku jazdiť,“ poznamenal Dominik Drevický.
Pri medzinárodných prepravách podľa neho vždy prebieha synchronizácia objednávok dopravných služieb na úrovni ministerstiev.
„Ak príde k dohode medzi slovenským a ukrajinským ministerstvom, sme pripravení v spolupráci s kolegami z Ukrajiny zabezpečiť vlakovú dopravu aj na nových linkách. Tie sú však podmienené aj rôznym rozchodom železničnej trate na Slovensku a Ukrajine,“ dodal hovorca ZSSK.
Keďže slovensko-ukrajinská hranica je aj vonkajšia hranica Európskej únie, potrebná je na nej kontrola a navyše úprava vlaku vzhľadom na široký rozchod trate u východného suseda.