Slováci chvália spoľahlivosť aj presnosť vlakov, ZSSK si polepšila vo viacerých oblastiach

Spokojnosť so slovenskými vlakmi rastie, najviac pomohla presnosť a spoľahlivosť.
DOPRAVA: Predstavenie vlakov typu KISS
Poschodové vysokokapacitné vlaky typu KISS. Foto: ilustračné, SITA/ZSSK

Spokojnosť cestujúcich so slovenskými vlakmi rastie. Ako vyplýva z prieskumu agentúry Go4insight, index celkovej spokojnosti cestujúcich s vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dosiahol v prvom polroku 2025 hodnotu 65,6 bodu. Ide o medziročný nárast o 0,8 bodu. Cestujúci najviac oceňujú spoľahlivosť, presnosť a lepšie informovanie o meškaní.

Presnosť vlakov sa zlepšila, informovanie o meškaní je dostupnejšie

Najväčší posun nastal v oblasti spoľahlivosti vlakovej dopravy. Spokojnosť s presnosťou vlakov stúpla oproti poslednému kvartálu 2024 o 5,1 bodu, a s dostupnosťou informácií o meškaní o 3,2 bodu.

„To, že ľudia vnímajú vlaky ako presnejšie a spoľahlivejšie, nie je náhoda. Je to výsledok dlhodobého úsilia o lepšiu koordináciu dopravy, informovanie v reálnom čase a dôraz na prevádzkovú disciplínu,“ zhodnotila výsledky spoločnosť ZSSK.

Viac spojov a lepšia nadväznosť zvyšujú komfort cestovania

Posun podľa prieskumu nastal aj v oblasti služieb a produktov ZSSK. Vzrástla spokojnosť s počtom spojov počas dňa, s nadväznosťou na iné vlaky a autobusy, ako aj s celkovým cestovným časom.

„Tieto zlepšenia potvrdzujú správnosť stratégie ZSSK – teda investovať do zahusťovania taktovej dopravy, posilňovania prípojov a zrýchľovania prestupov. Cestujúci tak pociťujú, že vlaky jazdia častejšie, prehľadnejšie a s lepším nadväzovaním na ďalšiu dopravu,“ dodali železničiari.

Pokles spokojnosti s dostupnosťou predaja a cenou lístkov

Spokojnosť s komfortom cestovania zostala v porovnaní s minulým rokom stabilná, cestujúci pozitívne hodnotia čistotu vo vozni aj čistotu WC, ako aj prístup sprievodcov. „Zároveň sa však prejavili negatívne pocity pri zatváraní pokladní či zavedení príplatku pri kúpe lístka na stanici,“ podotkla spoločnosť ZSSK.

V druhom štvrťroku 2025 tak došlo k poklesu spokojnosti s dostupnosťou predajných miest a vnímanej primeranosti ceny. Oba ukazovatele klesli o 1,2 bodu. „Tento trend pozorne sledujeme a zvažujeme ďalšie kroky na zmiernenie vplyvu týchto zmien,“ podotkla ZSSK.

Čoraz viac cestujúcich by ZSSK odporučilo svojim známym. Hodnota tzv. Net Promoter Score (NPS), ktorá vyjadruje ochotu odporučiť cestovanie vlakmi ZSSK, sa za druhý štvrťrok 2025 zvýšila na –11. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka (–19) ide o zlepšenie. „Ukazovateľ je však stále v negatívnych číslach, čo znamená, že kritikov je stále viac než priaznivcov. Trend je však povzbudivý. Ide už o štvrtý štvrťrok po sebe, keď sa NPS zlepšuje,“ dodala ZSSK.

Ľudia uprednostňujú vlak pre praktickosť aj pohodlie

Z prieskumu tiež vyplýva, že ľudia cestujú vlakom ZSSK najmä za prácou, školou a návštevami rodiny. Až 64 % cestujúcich má na daný účel aj inú možnosť dopravy, no napriek tomu volí vlak. Hlavným dôvodom je praktickosť, pohodlie a časová výhodnosť. Až 25 % respondentov plánuje cestovať vlakom častejšie ako doteraz, pričom medzi najčastejšie spomínané dôvody patria zlepšené služby, väčšia ponuka vlakov a pohodlie pri cestovaní.

„ZSSK verí, že aj v druhom polroku 2025 bude trend rastu spokojnosti pokračovať,“ konštatovali železničiari. Prieskum pravidelne realizuje agentúra Go4insight od roku 2018 na vzorke niekoľkých tisícov pravidelných cestujúcich vo veku 16 a viac rokov.

Firmy a inštitúcie: Go4insightZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Ďalšie k téme