S výstavbou križovatky Bratislava – Čunovo na diaľnici D2 by sa malo začať do konca roku 2025 a stavba by mala byť hotová v roku 2027.
Bratislavská mestská časť Rusovce bude bojovať za výstavbu odbočky na diaľnicu D2. Pre agentúru SITA to uviedol starosta Mestskej časti Bratislava – Rusovce Dušan Antoš. „Mestská časť momentálne prerokováva štúdiu na zmeny a doplnky územného plánu hlavného mesta SR Bratislavy k predložke odbočky D2 z križovatky smerom na vodné dielo na križovatku na koniec Rusoviec, teda ako je odbočka na Čunovo tak, aby bola bližšie k Rusovciam. V projekte je riešený aj budúci obchvat, respektíve preložka cesty I. triedy, ktorá vedie cez Rusovce, čiže mimo Rusoviec,“ uviedol Antoš.
Zároveň dodal, že mu nie je známe, či bolo v pláne budovanie odbočky na D2, Ministerstvo dopravy však prisľúbilo, že v rámci výstavby D4 odbočku postavia. Napriek prísľubom ju však nakoniec do projektu nezaradili. Podľa Antoša je doprava v Rusovciach už teraz neúnosná, preto bude mestská časť bojovať za to, aby spomínanú odbočku smerom na Čunovo po schválení územného plánu postavili čo najskôr.
S výstavbou križovatky Bratislava – Čunovo na diaľnici D2 by sa malo začať do konca roku 2025 a stavba by mala byť hotová v roku 2027. Pôvodne mala byť hotová predbežne v roku 2020. Cieľom je prepojenie cesty prvej triedy I/2 pred cestným hraničným priechodom Rajka do Maďarska na diaľnicu D2, čo má umožniť presmerovanie dopravy na diaľničný hraničný priechod do Maďarska. Vyplýva to zo zámeru Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS), zverejnenom na webe enviroportal.sk. V súčasnosti pokračuje proces posudzovania vplyvov pripravovanej stavby na životné prostredie (EIA).
Stavba križovatky D2 Bratislava – Čunovo je posudzovaná v troch aktívnych variantoch na základe technickej štúdie spracovanej spoločnosťou HBH Projekt, spol. s r. o. v marci tohto roka. Celkové orientačné náklady v prípade prvého variantu predstavujú 40,38 mil. eur, pri druhom variante 40,84 mil. eur a pri treťom 48,64 mil. eur.
Prvý variant počíta s úplnou trúbkovitou križovatkou, dĺžkou diaľničného privádzača 687 metrov a celkovou dĺžkou križovatkových ramien 1 335 metrov. Druhý variant predpokladá výstavbu úplnej kosodĺžnikovej križovatky, diaľničný privádzač by mal dĺžku 838 metrov a križovatkové ramená 2 505 metrov. Na základe tretieho variantu má vzniknúť prstencovitá križovatka, privádzač bude dlhý 1 608 metrov a križovatkové ramená 1 929 metrov.
„Z dôvodu neustáleho narastania dopravných intenzít na ceste I/2 v prieťahu cez Rusovce vzniká potreba riešenia tejto situácie aj s ohľadom na urbanistický rozvoj Čunova. Existencia diaľničnej križovatky s cestou I/2 umožní presmerovanie väčšiny dopravy v území na diaľnicu D2, a tak odbremení cestu I/2 hlavne v Rusovciach. Zrýchli a zjednoduší sa dopravná obslužnosť územia, čím sa v neposlednom rade zníži aj vplyv na niektoré zložky životného prostredia,“ uvádza sa v zámere.
Celkovo najvhodnejším pre realizáciu stavby križovatky Bratislava – Čunovo na D2 je podľa porovnania prvý variant. Z hľadiska environmentálneho porovnania vychádza tento variant s najmenším vplyvom na posudzované zložky životného prostredia, z ekonomického hľadiska je najlacnejší, z dopravno-inžinierskeho hľadiska je najvhodnejší a ako jediný je súčasťou územného plánu Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja.