Ministerstvo dopravy a výstavby chce prediskutovať otázky technického charakteru a novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách opäť predloží na vládu.
Ministerstvo dopravy a výstavby ešte prerokuje podmienky fungovania staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly s dotknutými subjektami. „Chce prediskutovať otázky technického charakteru, následne bude zákon opäť na vláde,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Vláda v stredu prerušila rokovanie o novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá má liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Zároveň sa má znížiť výška ukladaných pokút za nepodrobenie vozidla technickej a emisnej kontrole v určených lehotách.
Novela má odstrániť podmienky týkajúce sa toho, že sieť prevádzkovateľov staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly bola limitovaná ministerstvom, ktoré určovalo ich počet pre každý okres.
Z pokuty postačí do pätnástich dní uhradiť tretinu
Cieľom návrhu novely je určiť, že pokiaľ si prevádzkovateľ vozidla dodatočne aj splní svoju povinnosť, čiže podrobí vozidlo technickej a emisnej kontrole, prípadne vyradí vozidlo, tak pokuta sa bude považovať za uhradenú, ak do pätnástich dní bude zaplatená vo výške jednej tretiny.
To má byť podľa ministerstva dopravy a výstavby zároveň motiváciou pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili čo najskôr, a tým sa vyhli pokute v plnej výške. Od začiatku minulého roka platí, že keď prevádzkovateľ vozidla uhradí pokutu do pätnástich dní, tak sa považuje za zaplatenú, ak je uhradená vo výške dvoch tretín.
Súčasťou návrhu je súvisiaca novela zákona o správnych poplatkoch. Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť novely zákona od 1. novembra a účinnosť časti novely o znížení pokút od 1. apríla 2018. Súvisí to aj s potrebnými úpravami informačných systémov ministerstva dopravy a výstavby a ministerstva vnútra.
Novela o liberalizácii fungovania staníc technickej kontroly išla na vládu s rozpormi
Ministerstvo dopravy a výstavby predložilo novelu na vládu s rozpormi s Národnou asociáciou staníc technickej kontroly (NA STK), Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov (SAMP), Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou (SNOPK), Slovak Business Agency a Zväzom automobilového priemyslu (ZAP)
Jednotný informačný systém cestnej dopravy od 1. januára 2016 umožňuje vodičom nastaviť si notifikáciu, ktorá ich na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly vopred upozorní.
Národná asociácia STK má k novele zásadné výhrady
NA STK tvrdí, že novela, ktorá uvoľňuje podmienky vzniku ďalších staníc STK, má trhliny a vytvára právnu neistotu. Zároveň si myslí, že je v rozpore s cieľmi smernice Európskej únie. Na Slovensku sa podľa asociácie môže na niekoľko mesiacov nekontrolovane a nezodpovedne uvoľniť trh staníc STK.
„Tento postup ministerstva dopravy a výstavby vytvára neprehľadnú situáciu v zákonoch, môže byť rizikový pre trh a bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol tajomník NA STK Peter Hulman.
Asociácia tiež upozornila na porušenie princípu transparentnej a predvídateľnej tvorby zákonov, keďže ministerstvo avizovalo zosúladenie požiadaviek v oblasti kontrol technického stavu vozidiel so smernicou. „Práve jedným z hlavných cieľov smernice je zaistiť vysokú kvalitu kontroly služieb technickej a emisnej kontroly, čo je v rozpore s očakávanými negatívnymi dopadmi liberalizácie v novele zákona,“ uviedol Hulman.
Zástupcovia NA STK, ZAP, SAMP a SNOPK v liste požiadali premiéra Roberta Fica o prehodnotenie pokračovania legislatívneho konania. „V rámci medzirezortného pripomienkového konania neboli pripomienky odborných inštitúcií akceptované a ministerstvo dopravy napriek zásadným rozporom s viacerými subjektami predkladá novelu zákona na rokovanie vlády,“ oznámil Hulman.