Súkromný dopravca RegioJet tvrdí, že Protimonopolný úrad SR ani nezačal riadne správne konanie o jeho podnete proti Železničnej spoločnosti Slovensko pri prevádzke bývalých InterCity vlakov. RegioJet tak nemá ani možnosť odvolať sa proti rozhodnutiu PMÚ a domnieva sa, že úrad nemal záujem celú vec vôbec oficiálne vyšetriť. Úrad po prešetrení podnetu informoval, že štátny prepravca neporušil súťažné pravidlá.
Spoločnosť RegioJet, a. s. má výhrady k prístupu Protimonopolného úradu SR (PMÚ) pri prešetrovaní možného zneužívania dominantného postavenia štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzke bývalých InterCity (IC) vlakov.
Súkromný prepravca tvrdí, že úrad ani nezačal riadne správne konanie o jeho podnete, ktoré by viedlo k odbornému prešetreniu postupu štátneho vlakového osobného dopravcu po príchode konkurenta na hlavnú domácu železničnú trať Bratislava – Košice. RegioJet tak nemá ani možnosť odvolať sa proti rozhodnutiu PMÚ a domnieva sa, že úrad nemal záujem celú vec vôbec oficiálne vyšetriť.
PMÚ vo štvrtok informoval, že ukončil prešetrovanie možného zneužívania dominantného postavenia ZSSK formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Úrad zistil, že štátna spoločnosť počas prevádzky IC vlakov po príchode RegioJet na trh neporušila súťažné pravidlá.
„Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva,“ uviedla hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.
Pochybnosti o nezávislosti a odbornosti PMÚ
„RegioJet s prístupom protimonopolného úradu zásadne nesúhlasí. Máme vážne pochybnosti o jeho nezávislosti a odbornosti. ZSSK, ktorá mala do príchodu RegioJetu 100-percentné monopolné postavenie, znížila hneď po našom vstupe vo svojich stratových komerčných vlakoch InterCity ceny lístkov o viac ako 30 %, čím spravila zo svojho stratového produktu ešte stratovejší,“ uviedol hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.
Štátny prepravca tak podľa neho konal so zámerom poškodiť RegioJet s cieľom vytlačiť ho zo slovenského trhu, čím by si zabezpečil monopolné postavenie a zákazníci by nemohli využívať služby iného dopravcu ako ZSSK.
„Je to jasný dôkaz predátorského správania sa. Slovenský protimonopolný úrad nedokázal v rovnakej veci, ktorú český antimonopolný úrad už detailne prešetruje päť rokov ani začať správne konanie. Úrad iba od stola bez akéhokoľvek šetrenia vydal neodborný záver, ktorý je v rozpore so skutočnosťou,“ dodal Ondrůj. Aj to podľa RegioJet-u spochybňuje nezávislosť úradu a súkromný dopravca zváži ďalší postup v celej veci.
RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.
Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.
„V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov,“ uviedla Oľšavská.
ZSSK vyzýva RegioJet skončiť útoky a nepravdivé obvinenia
ZSSK s odvolaním sa na rozhodnutie PMÚ uviedla, že nezneužívala svoje postavenie na trhu a neuplatňovala predátorské ceny v rámci IC vlakov. Úrad oznámil štátnej spoločnosti, že nezačne voči nej ďalšie konanie. „Úrad zároveň potvrdil, že ZSSK počas roka 2015 v reakciách na vstup konkurencie na trh vykonala iba malú úpravu cien a drobné marketingové akcie. Samotná existencia marketingových akcií, zavedenie plávajúcich cien (viac cenových pásiem v závislosti od času nákupu v predstihu), ako aj lístkov za 9,90 eur nebolo protisúťažnou praktikou,“ uviedla ZSSK.
Po vyhodnotení rôznych parametrov úrad skonštatoval, že sa ZSSK po vstupe súkromného dopravcu na trh skôr sťahovala z trhu, „čo opätovne nenasvedčuje predátorskému správaniu na trhu“. Aktivity ZSSK neviedli k negatívnemu dopadu na pozíciu spoločnosti RegioJet na trhu.
„ZSSK súčasne vyzýva súkromného dopravcu, aby okamžite ukončil útoky a nepravdivé obvinenia voči ZSSK, ktorými od začiatku minulého roka zásobuje mediálny a odborný trh,“ dodal štátny prepravca.
ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 18. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet.
Štátne „icečká“ boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014. Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka.