Najdlhší diaľničný tunel na Slovensku na úseku D1 medzi Beharovcami a Fričovcami bol otvorený pre motoristov 29. júna 2003.
BRATISLAVA – Prvý a najdlhší slovenský diaľničný tunel Branisko je v prevádzke pätnásť rokov. Pre motoristov bol otvorený 29. júna 2003. Jednorúrový tunel s obojsmernou premávkou má dĺžku 4 975 metrov, nachádza sa na úseku diaľnice D1 medzi Beharovcami a Fričovcami na rozhraní okresov Levoča a Prešov, v katastrálnom území obcí Široké a Korytné.
Priemerná intenzita dopravy na úseku D1 Beharovce – Široké v roku 2017 dosiahla 13 611 motorových vozidiel za 24 hodín, z toho bolo 2 573 nákladných áut, čo predstavuje podiel 20,23 percenta.
Tunel má trinásť únikových ciest, 22 núdzových SOS kabín
V tuneli je šesť núdzových zálivov (štyri jednostranné a dva obojstranné), trinásť prepojení (únikových ciest) so súbežnou únikovou štôlňou (priemerne každých 360 metrov), 22 núdzových SOS kabín (priemerne každých 240 metrov) a na každých 120 metroch sú umiestnené protipožiarne výklenky s hydrantmi.
Popolopriečne vetranie s odsávaním
Branisko ako jediný tunel má polopriečne vetranie s odsávaním. „Dva axiálne ventilátory na oboch portáloch tunela vháňajú čerstvý vzduch cez vetrací kanál a dva ventilátory na výdušnom objekte odsávajú znečistený vzduch v strede tunela cez komínový objekt dlhý 120 metrov,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Tunel s najnižšou prejazdovou výškou
Ďalším „naj“ je prejazdová výška tunela. „Z dôvodu prítomnosti vetriaceho kanála je tunelom s najnižšou prejazdovou výškou na Slovensku, a to štyri a pol metra. Všetky ostatné tunely na Slovensku sú vyššie – s prejazdovou výškou 4,8 metra,“ priblížila Michalová.
Dopravné nehody s vyhasnutým životom
Od svojho otvorenia tunel zažil veľa zaujímavých momentov. „Žiaľ, nie všetky udalosti sú úsmevné. Stali sa v ňom, ako v jedinom diaľničnom tuneli na Slovensku, aj dopravné nehody, pri ktorých vyhasol ľudský život,“ dodala Michalová.
Kamery v tuneli zaznamenali viaceré kuriózne situácie – na snímkach NDS nižšie.