Útvar hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR k tomu dospel na základe analýzy výhodnosti výstavby úseku R3 z Tvrdošína do Nižnej nad Oravou.
Pripravovaný projekt výstavby obchvatu Tvrdošína na rýchlostnej ceste R3 je ekonomický výhodný. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR k tomu dospel na základe analýzy výhodnosti výstavby úseku R3 z Tvrdošína do Nižnej nad Oravou.
Očakávané náklady na vybudovanie cesty v dĺžke 5,2 kilometra v polovičnom profile podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. predstavujú 85 mil. eur, z toho stavebné náklady 75 mil. eur.
Plánovať treba najmä výstavbu úsekov s najviac vyťaženou dopravou
Ako v utorok informoval rezort financií, súčasťou nákladov na projekt podľa platnej metodiky sú výdavky na stavebný dozor a vyššie prevádzkové náklady, ako predpokladá vypracovaná analýza. Aj po ich zohľadnení ostáva projekt naďalej rentabilný.
„Naše odporúčanie do budúcnosti pri tomto type projektov je, aby mali lepšie analyzovaný odhad dopravnej situácie a zároveň, aby sa plánovala predovšetkým výstavba úsekov s najviac vyťaženou dopravou,“ povedal riaditeľ ÚHP Štefan Kišš.
Súťaž na zhotoviteľa úseku R3 na Orave by sa mohla začať
Úsek R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou je zo všetkých plánovaných úsekov najlepšie pripravený. Súťaž na zhotoviteľa sa môže začať, avšak podľa rezortu financií je potrebné ho posudzovať v kontexte celej R3 na Orave. Tá je tranzitným koridorom v smere do Poľska ako súčasť medzinárodného európskeho koridoru.
„Rizikom pre prínosy projektu je prognóza dopravy, ktorá predpokladá, že 57 % dopravy prejde z cesty medzi Nižnou nad Oravou a Tvrdošínom na obchvat. Aj pri poklese dopravného zaťaženia o tretinu je však projekt stále rentabilný,“ uviedlo ministerstvo financií.
Cestná sieť by mala byť prispôsobená tranzitnej doprave
Cieľom výstavby obchvatu Tvrdošína na R3 je podľa štúdie uskutočniteľnosti prispôsobiť cestnú sieť tranzitnej doprave. Zároveň projekt reaguje na vyššiu intenzitu dopravy, za ktorou stojí oživenie elektrotechnického priemyslu na Orave. Okrem toho by mal obchvat zabezpečiť odklon tranzitnej dopravy z centier miest a obcí a pomôcť cestovnému ruchu na Orave.
Úsek by sa mal napájať na existujúci obchvat Trstenej, ktorý je v prevádzke od roku 2010. Obíde Tvrdošín a pred Nižnou skončí mimoúrovňovou križovatkou a privádzačom.