Ministri dopravy členských štátov Európskej únie v Luxemburgu jednohlasne vyslovili záujem čo najskôr vytvoriť jednotný európsky systém, ktorý umožní cezhraničnú výmenu dát o majiteľoch vozidiel.
BRATISLAVA – V otázke cezhraničného vymáhania pokút za chýbajúce diaľničné známky nastal na úrovni Európskej únie výrazný posun. Ministri dopravy na rokovaní Rady EÚ v Luxemburgu vo štvrtok jednohlasne vyslovili záujem čo najskôr vytvoriť jednotný európsky systém, ktorý umožní cezhraničnú výmenu dát o majiteľoch vozidiel.
Ako Ministerstvo dopravy a výstavby SR v piatok informovalo, umožní to automatické posielanie pokút za diaľničné známky aj zahraničným vodičom vo všetkých krajinách EÚ s elektronickým diaľničným systémom.
S vymáhaním pokút má problém aj Rakúsko
„Veľmi ma teší, že v tejto otázke nastal posun a všetky štáty sa jednotne pozitívne vyjadrili k vymáhaniu pokút a urýchlenému zavedeniu systému na výmenu údajov v rámci štátov EÚ. Problém s vymáhaním pokút netrápi len nás, ale aj susedné Rakúsko, ktoré zaviedlo elektronický systém v tomto roku, ale aj ďalšie štáty,“ uviedol minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).
Rokovania pod taktovkou predsedníctve Rakúska
Minister Érsek inicioval stretnutia na túto tému už v roku 2016 a podľa rezortu dopravy Slovensko sa odvtedy aktívne zúčastňuje rokovaní o riešení tohto problému, pričom naše pripomienky boli zapracované do textu smernice. Ďalším krokom pri presadení potrebných zmien budú rokovania s Európskym parlamentom pod taktovkou predsedníctva Rakúska v Rade EÚ.
To môže byť podľa ministerstva dopravy výhodou, keďže aj náš západný sused začal využívať elektronické diaľničné známky. „Veríme, že rokovania v Bruseli prebehnú rýchlo, aby bolo možné tieto opatrenia čo najskôr uviesť do praxe,“ povedal minister Érsek.
Potrebné sú jednotné pravidlá pre cestných dopravcov
Ministri dopravy členských štátov EÚ diskutovali v Luxemburgu v rámci balíka mobility aj o zlepšení pracovných a sociálnych podmienok vodičov v cestnej doprave. „Našou snahou je nastavenie jasných, férových a jednotných pravidiel v rámci celej EÚ,“ dodal Érsek, ktorý obhajoval slovenských dopravcov.
Prioritou Slovenska bude vylúčenie tranzitu z pôsobnosti vysielania pracovníkov a prijatie výnimiek pre medzinárodnú dopravu, ako aj podpora výnimiek na prespávanie vodiča v kabíne vozidla až dovtedy, kým nebude k dispozícii dostatok odstavných parkovísk.