- aktualizované 17. decembra, 09:56
V železničnom tuneli Milochov na modernizovanom traťovom úseku Púchov – Považská Teplá spustili v stredu večer prevádzku pre osobnú železničnú dopravu po prvej traťovej koľaji. Informovali o tom Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry.
Ako pre agentúru SITA potvrdila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, prvý vlak s cestujúcimi prešiel cez tunel vo štvrtok po polnoci, pričom už deň predtým v rámci tzv. poznania trate uskutočnili všetci dopravcovia povinné jazdy.
Denne ním prejdú desiatky vlakov
Tunel Milochov na preloženej časti úseku má dĺžku 1 861 metrov, je dvojkoľajný a jednorúrový, nachádza sa v členitom údolí Váhu. Spolu s tunelom Diel (1 082 metrov), otvoreným vlani v septembri, a s mostom cez vodnú nádrž Nosice skracuje uvedený traťový úsek z devätnástich na šestnásť kilometrov. Časová úspora dosahuje približne dve minúty.
„Prevádzka cez tunel Milochov je v smere Púchov – Považská Bystrica po prvej traťovej koľaji s maximálnou rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu,” uviedla Feik Achbergerová. Na tomto úseku bude podľa plánu denne premávať 41 osobných a 37 nákladných vlakov. Tunel Diel prerazili v máji 2019, tunel Milochov v septembri 2020.
Národný vlakový dopravca má podľa nového grafikonu najazdiť najviac kilometrov za viac ako 20 rokov
Rekonštrukcia železničného zvršku a spodku na druhej koľaji v úseku medzi estakádou a Považskou Bystricou by sa v prípade priaznivých klimatických podmienok mala začať 10. januára budúceho roka.
„Zároveň sa bude realizovať oporný múr, trakčné vedenie a zabezpečovacie zariadenie, s predpokladom ukončenia v apríli 2022. Ukončením realizácie tejto etapy bude stavba ukončená,” priblížila hovorkyňa ŽSR v súvislosti s plánovaným dokončením modernizácie úseku Púchov – Považská Teplá. Po dokončení obnovy tohto úseku bude po dvadsiatich rokoch zmodernizovaná celá železničná trať medzi Bratislavou a Žilinou.
Najväčšia investícia v histórii
„Modernizácia úseku predstavuje najväčšiu investíciu v histórii samostatných železníc a zároveň je to aj najnáročnejšia železničná stavba v histórií ŽSR. Ide o technicky najzložitejší a zároveň najkrajší úsek na trati Bratislava – Žilina,“ uviedli železničiari na sociálnej sieti.
Prvé električkozubačky v Tatrách sú už v ostrej prevádzke, hybridy zabezpečia spojenie s Popradom
Modernizácia úseku Púchov – Považská Teplá je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 až 2020.
Projekt modernizácie úseku Púchov – Považská Teplá v rámci modernizácie trate Púchov – Žilina na 160 kilometrov za hodinu na národnej úrovni schválilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR v septembri 2018 a následne v júni 2019 aj Európska komisia.
Milochov prerazili v septembri 2020
Celková výška nenávratného finančného príspevku z OPII je viac ako 335 miliónov eur, z toho zdroje EÚ vyše 285 miliónov eur.
Inovácie majú zdvojnásobiť kapacitu európskych železníc
Tunel Diel na spomínanom úseku prerazili v máji 2019, tunel Milochov v septembri 2020. Po spustení železničnej dopravy cez tunel Milochov po prvej koľaji železničiari predpokladajú obojsmernú prevádzku predbežne v máji 2022.
Zhotoviteľom stavebných prác, trvajúcich od septembra 2016, na modernizáciu úseku je Združenie Nimnica na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., celková zmluvná cena dosiahla objem takmer 365 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.
Výrazná časová úspora
Poradca ministra dopravy Ján Kušnír informoval, že v starom opustenom železničnom telese medzi Nosicami a Dolným Milochovom bola pre občanov Dolného a Horného Milochova vybudovaná nová spojnica, cestná komunikácia, ktorá im uľahčila život.
„Keď sa chceli dostať do Púchova, museli obchádzať cez Považskú Bystricu celú Nosickú priehradu. Je to výrazné skrátenie dopravných časov aj za prácou,” povedal Kušnír v diskusii na sociálnej sieti s tým, že časová úspora autom môže byť 20 až 25 minút.
Milochov so svojimi časťami Dolný a Horný Milochov je mestskou časťou Považskej Bystrice, od jej centra je vzdialený deväť kilometrov.