Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka by spolu s križovatkou v Lietavskej Lúčke a diaľničným privádzačom mali dokončiť v októbri 2018.
Na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v pondelok prerazili tunel Žilina, celý tento úsek by mali odovzdať do užívania motoristom v októbri 2018. Ako na mieste informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent, aj križovatku a jediný privádzač zo Žiliny na diaľnicu postavia v rovnakom termíne, teda skôr ako bolo pôvodne zazmluvnené.
Podľa Valenta už pred dvoma rokmi bolo jasné, že dokončenie viac ako 11 kilometrov diaľnice a križovatky v Lietavskej Lúčke spolu s diaľničným privádzačom termínovo nesedí, čo by znamenalo, že najmenej rok by bola hotová diaľnica nevyužívaná.
Valent: Už nehorzí, že by táto stavba bola bez funkcie
„Dnes môžeme povedať, že sme to vyriešili spôsobom, že privádzač zaradíme do stavby úseku Hričovské Podhradie- Lietavská Lúčka ako stavebný objekt. Je to v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. A križovatka zostane v stavbe Lietavská Lúčka – Dubná skala, kde bude uzavretý termín jej dokončenia a ten bude identický ako dokončenie stavby Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, to znamená do októbra 2018. Takže už nehrozí, že by táto stavba bola bez funkcie,“ povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent.
Na vyše 11-kilometrovom úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava – Žilina a cestu I/18.
Časť úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka vedie po estakáde
Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka. Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica.
Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km). Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019.
Zmluvná cena úseku D1 je 427 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty
Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav – SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane).
Národná diaľničná spoločnosť a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie – prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.