Slovenská správa ciest tvrdí, že kladie dôraz na plnenie podmienok v technických predpisoch pre prehliadky, údržbu a opravy mostov.
Pravidelný dohľad je podľa Slovenskej správy ciest (SSC) potrebný na všetkých mostoch, nielen na mostoch z predpätého betónu. Z tohto dôvodu cestári kladú dôraz na plnenie podmienok v technických predpisoch Ministerstva dopravy a výstavby SR, konkrétne pre prehliadky, údržbu a opravy mostov na cestných komunikáciách. Konštrukciu z predpätého betónu mal aj nedávno zrútený diaľničný most v talianskom Janove.
Nové mosty už majú kontrolné zariadenia
„Prehliadkovú činnosť, hlavné a mimoriadne prehliadky mostov môžu vykonávať iba pracovníci s potrebnou praxou a vzdelaním v zmysle požiadaviek ministerstva dopravy a výstavby,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
„V prípade zisťovania stavu predpínacích lán, zainjektovanie, korózia, stav kotiev, napätosť je zvyčajne zabezpečovaná diagnostika za pomoci potrebných vyhodnocovacích prístrojov cez externé firmy,“ uviedla Karelová. Novopostavené mosty sú podľa nej už v súčasnosti opatrené stálymi zariadeniami na sledovanie stavu konštrukcie.
Štvrtina mostov SSC je z predpätého betónu
Z 1 787 mostov na cestách prvej triedy v správe SSC je z predpätého betónu 452 mostov, teda 25,3 %. Z nich je 75 mostov z predpätého betónu monolitického z rokov 1957 až 2016 a 377 mostov z predpätého betónu prefabrikovaného z rokov 1936 až 2017. Z mostov z predpätého betónu je v zlom stave 55 mostov (12,2 % z týchto mostov), vo veľmi zlom 29 (6,4 %) a v havarijnom stave tri mosty (0,7 %). Bez určenia stavu je sedem týchto mostov, podľa cestárov môže ísť o novovybudované mosty.
Z celkového počtu mostov v pôsobnosti SSC je v nevyhovujúcom stavebno-technickom stave 373 mostov (20,9 %). V zlom stave je 236 mostov (13,2 %), vo veľmi zlom 120 (6,7 %) a v havarijnom sedemnásť mostov (1 %).
V Česku preveria tisícku mostov
Český minister dopravy Dan Ťok pre tragédiu v Janove, ale aj pre zlý technický stav mosta v Karlových Varoch, nariadil mimoriadnu kontrolu asi tisíc mostov z predpätého betónu v Českej republike, z toho štyristo železničných a šesťsto cestných. Zdôvodnil to tým, že chcú mať istotu, že tam nie je žiadna skrytá chyba. Most nad riekou Ohře v Karlových Varoch v mestskej časti Doubí nemôže byť už používaný, keďže pri odstránení povrchu vozovky odhalili koróziu na oceľových nosných prvkoch. Mosty na cestách druhej a tretej triedy v ČR chcú dať skontrolovať aj kraje.
Kontroly mostov u nás sú pravidelné
Slovensko na rozdiel od ČR mimoriadnu kontrolu mostov z predpätého betónu nechystá. Ministerstvo dopravy a výstavby SR to nepovažuje za nevyhnutné. „Kontroly mostov sa u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni. Údržba a opravy mostov sú u nás dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
„Podľa Technických podmienok sa vykonávajú bežné prehliadky – jarné a jesenné, hlavné jedenkrát za štyri roky a takisto mimoriadne prehliadky, ktoré sú vykonávané v zmysle Technických podmienok TP 007, čo je úroveň štandardu bežná aj v iných európskych krajinách,“ uviedla Ducká.