Parkovanie áut na chodníkoch má skončiť na konci februára tohto roka. Vládni poslanci chcú však tento termín posunúť novelou zákona o cestnej premávke do konca marca 2024, aby sa mohli samosprávy pripraviť na túto zmenu.
Bratislava smeruje k vyspelým mestám, Vallo si uvedomuje nepopulárnosť parkovacej politiky
Dopravný analytik Jozef Drahovský agentúre SITA povedal, že ani nový návrh riešenie počtu parkovacích miest neprinesie, len sa posunie účinnosť zákazu pre tých, kto nemôže parkovať na chodníku.
Parkovací kolaps
Koaliční poslanci argumentujú, že v niektorých husto zastavaných lokalitách by zákaz parkovania na chodníkoch mohol spôsobiť parkovací kolaps, keďže vzhľadom na počet áut obce, mestá či mestské časti nestihnú vytvoriť nové parkovacie miesta, respektíve vyznačiť dopravné značenie, ktoré umožní parkovanie na chodníkoch.
Drahovský poukázal na to, že novela zákona o cestnej premávke prešla naposledy v parlamente „nie korektným spôsobom“. Do medzirezortného pripomienkového konania sa dostal návrh na zvýšenie bezpečnosti cyklistov, ku ktorému sa vyjadrili na základe petície ministerstvá dopravy a vnútra a verejnosť.
V troch bratislavských zónach od pondelka platí parkovacia politika
„Deň pred hlasovaním poslanci predložili pozmeňovací návrh, ktorý ďaleko presahoval text pôvodného návrhu a zakázal nevyhovujúcim skupinám parkovanie na chodníku, plus pripravil veľa ďalších zmien,“ uviedol analytik.
Odborne nedomyslené návrhy
Samotný zákaz parkovania pre autá na chodníkoch má byť aktívny od 1. marca tohto roka. „Ten termín musel určiť človek, ktorý nikdy nerobil dopravné značenie. Ak má niečo také platiť, tak sa to robí na jeseň pred zimou, dokedy sa dajú robiť zmeny,“ ozrejmil analytik s tým, že je veľmi nešťastné, že poslanci dávajú návrhy, ktoré sú odborne nedomyslené.
Riaditeľ kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Kaliňák agentúre SITA povedal, že zákonom stanovený šibeničný termín ku koncu februára tohto roka je nereálny.
„Táto zmena je odsúdená na ďalšiu, aby poslanci napravili chybu, ktorú spôsobili možno z neznalosti, možno z nedostatočného poznania reality v mestách a obciach,“ objasnil. Dodal, že len zbytočne došlo k vyvolaniu nervozity, čo sa negatívne prejavuje všade tam, kde samosprávy aktuálne zavádzajú alebo rozširujú parkovaciu politiku.