Ak Železničná spoločnosť Slovensko neuspeje pri získaní eurofondov, mesto bude mať možnosť vypísať súťaž na poskytovanie tejto služby
KOŠICE 18. septembra (SITA) – Košické mestské zastupiteľstvo dnes prerokovalo zámer obstarania automatizovaného systému verejného zdieľania bicyklov formou zmiešanej koncesie na poskytnutie služby. Mesto už dostalo ponuku na zriadenie tejto služby od Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK).
Poslanci schválili nájom pozemkov pre túto spoločnosť, na ktorých sa má postaviť štrnásť stanovíšť určených pre bicykle. Projekt chce realizovať z eurofondov. Záujem o poskytovanie takejto služby prejavila aj súkromná spoločnosť Antik, ktorej ponuka ale prišla neskôr a navyše požaduje aj finančnú spoluúčasť mesta.
Zvažujú aj verejné obstarávanie tzv. zmiešanej koncesie
Mesto Košice sa chce poistiť pre prípad, že železničná spoločnosť nebude úspešná pri získaní peňazí z eurofondov, preto navrhlo aj bod, ako by sa malo ďalej postupovať. Navrhlo verejné obstarávanie formou tzv. zmiešanej koncesie, ktorá umožňuje definovať podmienky obstarania verejných bicyklov ako celok. Jej výhodou je, že minimalizuje riziká z prevádzkovej straty systému ich prenesením na súkromného partnera.
Ako uviedla Veronika Urbanovičová, cyklokoordinátorka mesta Košice, ponuka zo železníc je pre mesto výhodná, lebo nežiadajú finančnú spoluúčasť mesta, ale len pozemky na stanovištia.
Železničná spoločnosť nežiada finančnú spoluúčasť mesta
V rozprave viacerí poslanci namietali, že mesto predkladá návrh, ako by už vybralo železničnú spoločnosť bez akejkoľvek súťaže. Poslanec Miroslav Špak uviedol, že rozhodujúca by mala byť aj cena, za akú sa budú bicykle požičiavať. Marcel Gibóda podotkol, že aj keď železnice uspejú so získaním eurofondov, mesto by nemalo vec uzavrieť a nechať otvorenú možnosť vypísať súťaž.
Primátor Richard Raši zdôraznil, že ponuka železničnej spoločnosti je pre mesto výhodná, pretože si nevyžaduje finančnú spoluúčasť mesta. Dodal, že schválením verejného obstarávania formou zmiešanej koncesie bude mať mesto možnosť vypísať súťaž na poskytovanie tejto služby formou zmiešanej koncesie, pokiaľ železničná spoločnosť neuspeje pri získaní peňazí z eurofondov.
Odhadované náklady investície sú 260-tisíc až 530-tisíc eur
Mesto Košice si prostredníctvom Žilinskej univerzity nechalo vypracovať štúdiu udržateľnosti projektu. Tá ukázala, že v prvej etape realizácie je najvhodnejšie zaviesť systém, pozostávajúci z 20 staníc a 200 bicyklov, ktoré by mali byť umiestnené pri významných bodoch občianskej vybavenosti v rozmedzí 11 km².
Predpokladaná výška investície sa pohybuje od 260-tisíc do 530-tisíc eur. Odhadované prevádzkové náklady sú takmer 73-tisíc eur, čo v prepočte na jeden bicykel predstavuje priemernú hodnotu 46 eur za mesiac.
Systém verejného zdieľania funguje nepretržite 24 hodín denne a sedem dní v týždni prostredníctvom automatizovanej siete navzájom prepojených stanovíšť. Užívateľ si bicykel požičia na jednom z verejných stanovíšť a vráti ho na ďalšom, ktorý si zvolí.