Pod Spišský hrad sa vracia Hanička, premávať bude do začiatku septembra

Deväťkilometrovú trasu prejde Hanička za približne šestnásť minút.
486624811_1157028702886089_128017289342482495_n.jpg

Pod Spišský hrad sa po zimnej prestávke na koľajnice vráti Hanička. Motorový vozeň odštartuje v tomto roku svoju deviatu sezónu. Ako informoval primátor Spišského Podhradia Michal Kapusta, prvá jazda povedie v sobotu 5. júla na trase Spišské Podhradie – Spišské Vlachy.

Víkendové jazdy

Od tohto dňa budú až do 4. septembra k dispozícií víkendové jazdy vláčika, konkrétne päť denne, teda v sobotu a v nedeľu.

Deväťkilometrovú trasu prejde Hanička za približne šestnásť minút. „Návštevníci a všetci nadšenci vlakovej dopravy budú mať možnosť aj takýmto spôsobom spoznávať čarokrásny región Spiša. Jazdy vláčika Hanička sú plynule napojené na vlakové spoje z Košíc, Margecian, Popradu, či Bratislavy,“ uviedol Kapusta.

Vlakovú osobnú dopravu zabezpečuje mesto v spolupráci s Klubom železničných historických vozidiel Poprad, mestom Spišské Vlachy a súkromnou spoločnosťou. Spišské Podhradie kúpilo rušeň od Železníc Slovenskej republiky a následne ho nechalo opraviť, zámerom bolo posilniť cestovný ruch.

Zrušená doprava

Prevádzka trate medzi Spišskými Vlachmi a Podhradím sa začala v októbri 1894, dopravu na nej zrušili v decembri 2012. Od roku 2017 po nej premáva počas letnej turistickej sezóny spomínaná Hanička.

Trať pod Spišským hradom zažila parné rušne, motorové vozne, ale i dreziny, či vozíky. Práve Spišským Podhradím mala prechádzať aj trať Košicko-bohumínskej železnice, ktorá bola celá otvorená v roku 1872.

„Majitelia pozemkov v Levoči a Podhradí odmietli predať svoje pozemky, báli sa konkurencie, a teda, že železnica dovezie lacný tovar a oni mu nebudú môcť konkurovať, preto ju odmietli,“ priblížil vlani pre agentúru SITA člen Klubu priateľov železníc a bývalý železničiar Ján Berčák.

Náhradná trasa

Z tohto dôvodu bola podľa jeho slov nakreslená náhradná trasa, ktorá viedla cez Spišskú Novú Ves. Železnica so sebou priniesla priemysel, vzdelanie i kultúru.

„Keď v Podhradí a Levoči zistili, že ide o dobrú vec, usilovali sa o to, aby aj oni mohli mať železnicu. Podarilo sa im tak dosiahnuť, že boli postavené prípojky na Levoču a Podhradie,“ dodal Berčák.

Viac k osobe: Michal Kapusta
Firmy a inštitúcie: Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)