Pokiaľ v roku 2013 to boli necelé tri vlaky denne, v roku 2017 ich počet vzrástol na štyri a pol a za prvé tri mesiace tohto roku dosiahol osem a pol vlaku, upozornil expert hnutia OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček.
Počet odrieknutých alebo zmeškaných vlakov nad tridsať minút z viny dopravcu sa z roka na rok zvyšuje. Pokiaľ v roku 2013 to boli necelé tri vlaky denne, v roku 2017 ich počet vzrástol na štyri a pol a za prvé tri mesiace tohto roku dosiahol osem a pol vlaku.
Kvalitatívne štandardy spoľahlivosti, dohovorené pre rok 2019 medzi ministerstvom dopravy a Železničnou spoločnosťou Slovensko, určujú maximálny počet vlakov zmeškaných nad tridsať minút alebo úplne odrieknutých z viny dopravcu na 875. Už za tri mesiace tohto roku bolo takých vlakov 744. Informoval o tom v pondelok expert hnutia OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček.
Pribúda rozbitých tratí
V prepočte na vlakové kilometre vychádzalo na jeden milión vlakových kilometrov v roku 2013 celkom 34 postihnutých vlakov, v roku 2017 to už bolo 50 vlakov a za prvé tri mesiace 2019 ich počet vzrástol na 87.
„Príčiny sú zlá údržba vlakov a koľajníc. Zvyšuje sa množstvo rozbitých železničných tratí, medzi rokmi 2012 a 2017 stúpol podiel traťových úsekov, ktoré sú hodnotené ako nevyhovujúce, z 23 % celkovej dĺžky prevádzkovanej siete na 27,6 %, pričom tento trend pokračuje naďalej,“ uviedol Kubáček.
Ničím neobvyklým podľa neho nie sú v súčasnosti dlhodobé obmedzenia rýchlosti až na desať kilometrov za hodinu pre zlý stav výhybiek. „Len pre neriešené problémy na železničnej infraštruktúre meškajú vlaky každý deň 650 minút,“ dodal Kubáček.
Odstavené vozidlá
K začiatku marca 2019 bolo podľa OĽaNO odstavených vyše 18 % z evidenčného stavu vozidiel v kategórii rušňov, motorových jednotiek, či motorových a prívesných vozov (120 zo 661).
V tom istom čase stálo aj 16 % osobných vozňov (140 z 876), pričom problémy majú aj eurofondové motorové vlaky radu 861 a nedávno modernizované rušne 757 (tzv. okuliarniky).
„Počet prevádzkyschopných motorových vlakov radu 861 zo ŽOS Vrútky presiahol dvadsať naposledy koncom decembra 2018, odvtedy kolíše medzi 17 – 19, teda niečo nad polovicou evidenčného stavu 32 kusov,“ upozornilo OĽaNO.
„V kategórii modernizovaných rušňov radu 757 je situácia ešte horšia, keďže z 25 vyrobených kusov ich od začiatku roku po väčšinu času jazdilo len desať, jedenásť kusov,“ upozornilo OĽaNO. Počet pojazdných strojov tohto typu stúpol na trinásť na niekoľko dní koncom januára a začiatkom februára.
Dominujú cudzie vplyvy
ZSSK nedávno informovala, že vlani vypravila celkovo vyše 544-tisíc vlakov, čo bolo oproti roku 2017 viac o 3,3 %. Z celkového počtu vypravených vlakov prišlo do cieľovej stanice načas viac ako 478-tisíc vlakov, teda o vyše 5-tisíc viac ako rok predtým.
„Cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere šestnásť minút (v roku 2017 sedemnásť minút), čo pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov predstavuje priemerné meškanie vlakov ZSSK v minulom roku 1,7 minúty ( v roku 2017 bolo 1,73 minúty),“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v roku 2018 cudzie vplyvy (63,2 %), 19,8 % bolo meškanie z viny Železníc Slovenskej republiky a 17,1 % zameškaných minút bolo z viny ZSSK.
Hlavné príčiny meškania
Vlaky ZSSK najčastejšie meškali z dôvodu zvýšenej frekvencie cestujúcich (nástup a výstup), a to v počte 179 474 prípadov v celkovej výške 224 177 minút (3 736 hodín). Druhou najčastejšou príčinou nedodchvíľnosti vlakov ZSSK bolo prechodné zníženie traťovej rýchlosti, ktoré spôsobilo vyše 173-tisíc meškaní v trvaní 280 546 minút (asi 4 675 hodín). Na treťom mieste skončili cudzie vplyvy, tento dôvod meškaní sa vyskytol v 132 285 prípadoch v dĺžke 157 085 minút (2 618 hodín).