Zmodernizovaná pravá plavebná komora Vodného diela Gabčíkovo, ktorá je v prevádzke už viac ako dva týždne, zvyšuje bezpečnosť a plynulosť vodnej dopravy na Dunaji.
Generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Vladimír Kollár v utorok informoval, že skúšky preverili funkčnosť a spoľahlivosť jednotlivých technologických zariadení pravej komory s dôrazom na bezpečnosť plavby a samotnej prevádzky.
Očakávaná intenzívnejšia plavba lodí
„Vďaka inovácií celého riadiaceho systému očakávame, že plavba cez stupeň Gabčíkovo bude rýchlejšia a plynulejšia,“ povedal Kollár na oficiálnom odovzdaní pravej plavebnej komory do užívania.
Vodné dielo Gabčíkovo spustilo do ostrej prevádzky pravú plavebnú komoru
Celková hodnota projektu dosiahla 145 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, z čoho necelých 123 mil. eur (85 %) je zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy a zvyšných 22 mil. eur (15 %) predstavuje národné spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu.
„Som presvedčená o tom, že vďaka tomuto realizovanému projektu bude plavba lodí na tejto medzinárodnej trase bezpečnejšia, plynulejšia ako aj intenzívnejšia,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy a výstavby Katarína Bruncková.
Niekoľkomesačné meškanie pre koronavírus
Stavebné práce na modernizácii plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo mali pre pandémiu koronavírusu niekoľkomesačné meškanie. S osádzaním nových oceľových konštrukcií v pravej plavebnej komore začali vlani v júni.
Omeškanie prác spôsobili aj neočakávané okolnosti zistené počas realizácie prác na hornom zhlaví, kde nebolo možné v rámci prípravy na osádzanie horných vrát pokračovať podľa pôvodne odsúhlaseného postupu. To si vyžiadalo kompletnú zmenu technického riešenia armatúr horných vrát. Vodohospodári už začali aj s modernizačnými prácami v ľavej plavebnej komore vodného diela, naplánované sú na približne štrnásť mesiacov.