Pandémia COVID-19 negatívne zasiahla tri štvrtiny slovenských cestujúcich, pričom viac ako jedna tretina z nich bola tento rok nútená úplne upustiť od svojich cestovateľských plánov a každý šiesty respondent mal skúsenosť s rušením letu. Vyplýva to z prieskumu agentúry STEM/MARK pre Kiwi.com.
Pre negatívne skúsenosti s cestovaním počas pandémie tak slovenskí cestovatelia uprednostňujú destinácie bližšie k domovu. Pre takmer tri štvrtiny Slovákov dnes vzdialené destinácie neprichádzajú do úvahy.
Iba pätina stratila záujem
Vo všeobecnosti prieskum ukazuje, že Slováci sú v dnešnej dobe pri cestovaní oveľa opatrnejší ako napríklad Česi. Mladí ľudia majú obavy o komplikácie spojené s cestovaním, zatiaľ čo väčšie rodiny sa obávajú skôr o zdravie.
Pozitívnym signálom podľa Kiwi.com je, že štyri pätiny Slovákov by najradšej cestovali, keby to bolo možné. Iba pätina tvrdí, že o cestovanie stratila záujem.
Berlínske letisko Tegel po šesťdesiatich rokoch zatvorili, posledný let patril stroju Air France
Súčasné bezpečnostné opatrenia v oblasti cestovania považuje za dostatočné 40 % respondentov. Ak by Slováci mohli opatrenia meniť, vybrali by si možnosť rýchlych testov na COVID-19 na letiskách (51 %) a zlepšili by politiku vracania peňazí (41 %, pokiaľ ide o refundácie od dopravcu ku klientovi).
Tretina respondentov by v prípade zrušenia letu ocenila možnosť flexibilne si zvoliť náhradný termín.
Rezervácie na poslednú chvíľu
„Sme svedkami toho, ako dopravcovia aj letiská implementujú nové riešenia, ktoré uľahčujú cestovanie počas pandémie a zvyšujú bezpečnostné normy pre cestujúcich. Napríklad bezkontaktné a digitálne riešenia sú dnes už bežné a niekde sú poskytované aj bezplatné testy na COVID-19,“ uviedla riaditeľka starostlivosti o zákazníka v Kiwi.com Eliška Dočkalová.
Pandémia COVID-19 výrazne zmenila aj očakávania cestujúcich od rezervácie leteniek. Polovica slovenských cestujúcich v súčasnosti uprednostňuje rezervácie na poslednú chvíľu, aby tým minimalizovala riziko zrušenia letu.
Z Bratislavy sa bude lietať do egyptskej Hurghady, prepravu zabezpečí Air Cairo
Pätina cestujúcich si svoje lety rezervuje v predstihu a dúfa, že nenastanú žiadne nepríjemné prekvapenia, zatiaľ čo tretina Slovákov svoje návyky pri kúpe leteniek nezmenila.
„Cestovateľskí nadšenci, ktorým COVID-19 zrušil plány, a tiež ľudia starší ako 45 rokov, dnes obzvlášť uprednostňujú last-minute rezervácie,“ uzavrela Dočkalová.
Travel-tech spoločnosť Kiwi.com bola založená v roku 2012 Oliverom Dlouhým a Jozefom Képesim. Umožňuje užívateľom kombinovať lety a pozemnú dopravu s viac ako 800 dopravcami, vrátane tých, ktorí spolu štandardne nespolupracujú.
Na Kiwi.com denne prebehne viac než 100 miliónov vyhľadávaní. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva 2 000 ľudí.