- aktualizované 23. januára, 17:22
Od soboty (25. januára 2020) nebudú premávať autobusy prímestských spojov, ktoré prevádzkuje Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. (SAD Zvolen) v Banskobystrickom kraji.
Na tlačovej konferencii to uviedol predseda predstavenstva spoločnosti Adrián Polóny s tým, že sa na tom dohodli na štvrtkovom zasadnutí mimoriadneho predstavenstva a dozornej rady.
Banskobystričania sa stali obeťami vydieračov, hrozí kolaps autobusovej dopravy
Výnimkou budú len linky, ktoré SAD Zvolen prevádzkuje na základe osobitných zmlúv. Podľa predsedu predstavenstva ide o reakciu na vlečúci sa spor a neplatenie záväzkov zo strany Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK).
Kraj neuhrádza požadované platby
Jednoznačné stanovisko, ktoré vyplynulo z mimoriadneho predstavenstva a dozornej rady, bolo predtým podľa Polónyho prerokované s akcionármi spoločnosti. „Keďže pán predseda Lunter (predseda BBSK Ján Lunter, pozn. SITA) nám dva roky adekvátne neplatí za poskytnuté dopravné služby, musí naša spoločnosť prijať nevyhnutné opatrenia pre zabránenie nárastu vzniku škôd. Preto sme nútení pristúpiť od 25. januára k zavedeniu režimu nepremávania v pravidelnej prímestskej autobusovej doprave v celom rozsahu,“ uviedol predseda predstavenstva s tým, že výnimkou budú linky prevádzkované na základe osobitných zmlúv so samosprávami alebo veľkými zamestnávateľmi v kraji. „My si svojich zmluvných partnerov ctíme,“ dodal s tým, že vodičov neprepustia, lebo na trhu ich je nedostatok a kapacity spoločnosti vedia použiť aj inde. Stáť by malo od soboty približne 350 autobusov.
V liste adresovanom predsedovi BBSK objasňuje SAD Zvolen aj cenový rozdiel medzi výškou predbežne vyčíslenej zálohovej platby zo 16. januára vo výške 34,648 mil. eur za rok a odhadom predpokladanej straty z 26. septembra minulého roka. „Vyčíslenie odhadu predpokladanej straty v septembri vychádzalo z inej právnej situácie, na rozdiel od našej žiadosti z januára, ktorá reflektuje na aktuálnu situáciu a na zatiaľ neprávoplatný medzitýmny rozsudok Okresného súdu Zvolen,“ povedal Polóny podľa ktorého SAD Zvolen jazdí od 1. januára 2019 a zabezpečuje tým prímestskú autobusovú dopravu na území BBSK, pričom kraj neuhrádza od januára 2020 požadované zálohové platby.
„Na zabezpečenie verejnej dopravy sú potrebné reálne finančné prostriedky, ktoré si pre neplatenie krajom musí naša spoločnosť zabezpečovať z iných zdrojov. Ak je zmluva s VÚC, tak odhad je zo zákona približne 20 mil. ročne a ak zmluva nie je, je to 34 mil. eur,“ objasnil Polóny požiadavku spoločnosti.
Zmluvy v rozpore so zákonom
Vedenie BBSK pozvalo vedenie SAD Zvolen na rokovanie v piatok 24. januára, pričom Polóny nepotvrdil, či sa na tomto stretnutí zúčastnia. „Neverím, že by chceli (SAD Zvolen, pozn. SITA) spôsobiť verejné ohrozenie našich občanov v našom kraji. Je nemysliteľné, aby sa v demokratickej spoločnosti takéto niečo udialo. Navyše je to organizácia, kde má 40 % podiel štát. Platili sme poctivo zálohy a stále platí dodatok, lebo rozsudok súdu stále nie je právoplatný,“ uviedol predseda BBSK. „Vyzvali sme ich sedemkrát, aby sme rokovali. Posledný ponúknutý termín je zajtra o 9. hodine a verím, že si sadneme za stôl a spravíme všetko pre to, aby občania netrpeli,“ dodal Lunter s tým, že náhradné riešenie župa nemá. „Ešte dnes sa chceme obrátiť aj na Úrad vlády SR, aby prispeli k riešeniu situácie,“ uzavrel predseda kraja.
Celý spor sa vlečie od septembra 2018, kedy BBSK informovalo, že odmieta plniť od januára 2019 zmluvy s dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji. Predĺženie platnosti zmlúv s oboma dopravcami SAD Zvolen aj SAD Lučenec v dodatkoch o päť rokov, ktoré podpísalo bývalé vedenie BBSK, bolo podľa právnej analýzy vedenia kraja v rozpore so zákonom, predovšetkým s nariadením Európskeho parlamentu o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. Obidvaja dopravcovia aj na základe svojich právnych analýz trvali na platnosti dodatkov a garantovali dopravnú obslužnosť aj po 1. januári 2019. Vzhľadom k tomu, že nedošlo k dohode a uzavretiu dočasných krátkodobých zmlúv s dopravcami, tak sa vedenie BBSK rozhodlo spor o platnosť predĺženia zmlúv dodatkami s autobusovými dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec riešiť súdnou cestou. Kraj tiež garantoval, že do rozhodnutia súdu bude za vykonávanie dopravy platiť v zmysle spochybňovaných dodatkov. V decembri minulého roka Okresný súd vo Zvolene rozhodol, že dodatok, ktorý podpísala SAD Zvolen aj SAD Lučenec s bývalým vedením kraja za pôsobenia Mariana Kotlebu, je minimálne v časti predĺženia pôvodnej zmluvy o päť rokov uzatvorený v rozpore so zákonom. Rozsudok do dnešného dňa nebol doručený BBSK a stále nenadobudol právoplatnosť.
Spoločnosť SAD Zvolen v súčasnosti zabezpečuje pravidelnú prímestskú dopravu na takmer 70 % územia Banskobystrického samosprávneho kraja v okresoch Banská Bystrica, Zvolen, Brezno, Detva, Veľký Krtíš, Krupina, Banská Štiavnica, Žiar nad Hronom a Žarnovica.