Umožnila to právoplatnosť zmeny stavby pred dokončením v súvislosti s prehodnotením technického riešenia D1 po Blatné a s koordináciou prác na križovatke D1/D4 Ivanka sever. Križovatka Triblavina by mala byť hotová v roku 2020.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) v utorok obnovila výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec. Umožnila to právoplatnosť zmeny stavby pred dokončením v súvislosti s prehodnotením technického riešenia D1 po Blatné z pôvodných šiestich pruhov s kolektormi na osem pruhov bez nich.
Dôvodom zmeny je aj rastúca intenzita dopravy a koordinácia s prácami v križovatke D1/D4 Ivanka sever v rámci PPP projektu D4 a R7. Motoristi v Bratislave a okolí sa musia pripraviť na obmedzenia v doprave a na základe odporúčania by mali uprednostniť verejnú dopravu pred autami.
Križovatka by mala byť hotová do roku 2020
Dokončenie križovatky Triblavina, ktorá mala byť pôvodne hotová vlani, predpokladá NDS o dva roky. Aktuálny zmluvný termín ukončenia výstavby je síce koncom roka 2019, no pre komplikovaný plán organizácie dopravy pri výstavbe mosta na D1 a opakované námietky v konaní o zmene stavby by mala byť križovatka odovzdaná do užívania v roku 2020. Keby výstavbu križovatky podľa diaľničiarov neblokovali aktivisti, mohla byť v súčasnosti už v prevádzke.
Minister očakáva odľahčenie dopravnej situácie
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd) očakáva, že križovatka Triblavina spolu s bratislavským obchvatom výrazne odľahčí dopravnú situáciu. „Som rád, že sa skončilo zložité, niekoľko rokov trvajúce konanie a na križovatke Triblavina sa obnovili stavebné práce. Infraštruktúra v Bratislave a okolí bola dlhé roky zanedbávaná a preto vnímam veľmi pozitívne, že sme konečne naštartovali proces, ktorý nám všetkým pomôže si na konci vydýchnuť a ušetrený čas strávený v aute venovať rodine,“ uviedol Érsek.
„Každá výstavba prináša so sebou aj obmedzenia, a preto sme už v predstihu v smere na Senec a Pezinok pridali viac ako 50 vlakov, aby ľudia mali čas si na tento rýchlejší a ekologickejší spôsob dopravy zvyknúť,“ dodal minister dopravy.
Námietky proti rozhodnutiu o zmene stavby
Križovatka Triblavina je vo výstavbe od mája 2015, no pre zmeny technického riešenia D1 v spojitosti s D4 boli práce prerušené. Realizovali sa iba objekty, ktorých sa zmena stavby nedotkla. NDS vlani v auguste požiadala o zmenu stavby križovatky Triblavina.
„Proces EIA bol ukončený právoplatným rozhodnutím ministerstva životného prostredia neposudzovať vplyv zmeny stavby križovatky Triblavina na životné prostredie. Dňom 14. marca 2018 bola vydaná zmena stavby pred dokončením,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Voči rozhodnutiu podali námietky Občianske združenie Triblavina, spoločnosti MCST, a. s., Triblavina Business Centrum, s. r. o., a Mária Hudáková.
Zmluvná cena stavby sa môže zvýšiť
Zmena stavby nadobudla právoplatnosť 16. júla. „Celý proces stavby pred dokončením, ako aj proces EIA bol od začiatku významne ovplyvnený námietkami OZ Triblavina a mestskej časti Bratislava – Vajnory a trval tri roky,“ dodala Michalová.
Zhotoviteľom stavby križovatky Triblavina je spoločnosť Porr, s. r. o. Zmluvná cena stavby 19,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur s DPH) zatiaľ nebola navýšená, ale pravdepodobne sa zvýši. Na stavbe bolo ku koncu mája prestavaných 5,7 mil. eur bez DPH.