Francúzsko má TGV, Japonsko zase šinkanseny, ktorých najvyššia dosahovaná rýchlosť je okolo 320 kilometrov za hodinu. A Slovensko? Rozruch spôsobil nový grafikon a tiež zrušenie IC vlakov.
Ľuďom je však v konečnom dôsledku jedno, či to bude expres alebo IC vlak, hlavne, aby sa dopravili čo najrýchlejšie. Tomu však bráni zlý stav koľajovej infraštruktúry, ako informuje TV Joj vo svojej reportáži na stránke Noviny.sk.
„Slovensko má má relatívne veľký investičný dlh čo sa týka dopravnej infraštruktúry ako takej. Treba s tým bojovať, je to len o tom, ako šikovne sa nám podarí čerpať eurofondy,„ uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
V nevyhovujúcom stave je takmer 40 percent
Jedným z nich je napríklad prebiehajúca elektrifikácie trate z Humenného do Bánoviec nad Ondavou. Hotová by mala byť v jeseni budúceho roka a stáť bude takmer 220 miliónov eur. Podľa odhadov je však v nevyhovujúcom stave až 40 percent koľajovej infraštruktúry.
Vlaky tak musia ísť pomalšie a tiež nás obchádzajú zahraniční obchodní partneri. Investičný dlh železníc je rádovo stámiliónový.
Chýbajú kvalitní pracovníci
„Náš rozsah projektov, ktoré momentálne pripravujeme je v celkovom objeme viac ako jednu miliardu euro. Napríklad súťaž na novovybudované strediská hospodárskej údržby v Žiline a v Košiciach,“ ozrejmil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Okrem toho však chýbajú aj kvalitní pracovníci, ako poukazuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR Pavol Komarňanský. „Chýbajú výpravcovia, návestní majstri, signalisti, ale samozrejme aj elektrotechnické profesie všetky, či už elektromontéri, ozeťáci, tzv zabezpečováci.“