Železničná spoločnosť Slovensko uzavrela zmluvu so švajčiarskou spoločnosťou Stadler Bussnang na dodávku piatich nových ozubnicových elektrických jednotiek a jedného multifunkčného rušňa pre Ozubnicovú železnicu Štrba – Štrbské Pleso a Tatranské elektrické železnice.
Päť nových ozubnicových elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň pre Ozubnicovú železnicu(OŽ) Štrba – Štrbské Pleso a Tatranské elektrické železnice (TEŽ) dodá švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG. Zmluvná cena je 38,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (46,56 mil. eur vrátane DPH), lehota dodania vozidiel je rok 2022.
Ponuku predložil iba Stadler
Ako vo štvrtok informovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), zmluvu so Stadlerom uzavreli v stredu v Štrbe. Pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, ponuku predložila iba švajčiarska firma, námietku podľa dopravcu nepodal nikto.
Predpokladaná cena za nové „zubačky“ a rušeň, vrátane náhradných dielov, diagnostických zariadení, inventáru koľajových vozidiel a technickej dokumentácie, ako aj zaškolenia personálu bola 39,5 mil. eur bez DPH (47,4 mil. eur s DPH).
Zastarané a kapacitne nedostatočné
Súčasné „zubačky“ sú podľa národného osobného vlakového dopravcu zastarané a kapacitne nedostatočné. Nové ozubnicové vlaky budú mať hybridný pohon, a tak budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati Štrba – Štrbské Pleso aj na klasickej trati Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica.
„Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina, máme veľký investičný dlh aj v Tatrách. Na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice najazdíme ročne 565 tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov,“ uviedol jeden z dôvodov nákupu nových vozidiel predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Vlaky pôjdu častejšie aj rýchlejšie
V špičke sa ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, podľa šéfa ZSSK o kultúre cestovania ťažko hovoriť. „Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné. Toto sa do roku 2022 výrazne zmení,“ tvrdí Hlubocký.
„Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac,“ dodal Hlubocký. V Tatrách sa podľa neho navyše už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím, len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave.
Vozidlá už jazdia vo Švajčiarsku a Francúzsku
„Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli, a tak môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel typu GTW pre TEŽ a OŽ. Prevádzkovateľ vozidiel a cestujúci budú určite profitovať z nových vozidiel,“ povedal výkonný viceprezident Stadler Rail Group Peter Jenelten. Touto zákazkou sa im podľa neho podarilo nadviazať na úspešnú predchádzajúcu históriu vozidiel vo Vysokých Tatrách.
Nízkopodlažné jednotky GTW, špeciálne upravené pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku už jazdia vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek má 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky.
Nárast počtu cestujúcich
Vlaky na TEŽ a OŽ prepravili v roku 2016 spolu 2,542 milióna cestujúcich, v minulom roku 2,587 milióna (medziročný rast o 1,8 %) a za deväť mesiacov tohto roka 2,327 milióna ľudí (o 6,8 % viac).