Nespokojní autodopravcovia v piatok popoludní protestovali pred úradom vlády. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na zhromaždení informovali, že naďalej trvajú na svojich požiadavkách, týkajúcich sa zníženia sadzieb dane z motorových vozidiel o polovicu a výrazného zvýšenia zliav z mýtnych poplatkov.
Výhrady k rozdeleniu z výberu mýta
Takisto majú výhrady k prerozdeľovaniu príjmov z výberu mýta a k tomu, že len obmedzená časť vybraných peňazí ide do cestnej infraštruktúry. Kritizovali premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) za nedodržanie sľubu o znížení cestnej dane na úroveň krajín V4.
Zároveň pohrozili, že si návesy dajú zaregistrovať v Poľsku. Na protestnej akcii pred úradom vlády bolo približne dvadsať osobných a úžitkových vozidiel, s ktorými absolvovali jazdu cez mesto od Zlatých pieskov, kde zostali kamióny.
Vladimír Sopúch z UNAS povedal, že trvajú na úprave dane z motorových vozidiel, ktorú pôvodne predložili na ministerstvo financií a nebola akceptovaná.
Požiadavky UNAS v prípade mýta by znamenali škody do pol miliardy eur, tvrdia diaľničiari
„Jedine takáto úprava zákona nás stavia do konkurencieschopnosti vo V4, žiadna iná. Nemusíme byť najlacnejší, ani v strede, môžeme byť aj drahší, ale maximálne o 10 percent oproti Čechám, Poľsku a Maďarsku,“ povedal Sopúch. K zmenám umožňujúcim využívanie zliav z mýta od prvého najazdeného kilometra, ktoré nedávno schválila vláda, poznamenal, že malí autodopravcovia nedostali nič.
„Zľavy pôjdu od desaťtisíc dosiahnutých kilometrov spätne nadol. Trváme stále na tom, aby sa vyhláškou uplatnili na všetkých úsekoch, ktoré sú spoplatnené, zľavy za 15 percent,“ uviedol Sopúch s tým, že by tak mohla byť využitá maximálna zľava 13 percent, ktorú umožňuje Európska únia.
„Mali by sme dosahovať, tí, ktorí najazdia 10-tisíc, alebo 50-tisíc kilometrov, spätne zľavu 25 %. To znamená 13 % vyhláškou a ostatné zľavami,“ podotkol.
Zostávajú v štrajkovej pohotovosti
Ďalší zástupca UNAS Stanislav Skala informoval, že zostávajú v štrajkovej pohotovosti. Zároveň dostali pozvanie na ministerstvo dopravy a výstavby na zasadnutie pracovnej skupiny o príprave tendra na nový komplexný systém spoplatňovania cestnej infraštruktúry, vrátane výberu mýta. Žiadajú, aby nový mýtny tender bol verejný.
Vážny považuje rovnakú cenu v každom roku za odkúpenie mýtneho systému za nezmysel
„Chceme, aby mýtny systém bol zverejnený, aby si mohol každý pozrieť, koľko peňazí sa zaplatí za rok a kam idú peniaze, či na údržbu alebo opravu ciest,“ povedal Skala.
Zároveň vyzval ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby zrušil monitoring ciest druhej a tretej triedy, lebo sú tam značky so zákazom vjazdu pre kamióny. „Už je to tak napnuté, dúfam, že sa dohodneme. Ak sa nedohodneme, zvoláme valné zhromaždenie a dohodneme sa na ďalších postupoch,“ povedal Skala.
Audit v Národnej diaľničnej spoločnosti
UNAS chce iniciovať vykonanie auditu v NDS v súvislosti s rozdelením príjmov z mýta. „Máme vážne podozrenie, že polovica z peňazí, ktoré sa vyberú na mýte, sa stratia v neznáme,“ povedal Sopúch. V súvislosti s načasovaním protestu tesne pred voľbami Skala uviedol, že sú apolitickí.
„Pokiaľ títo ľudia (autodopravcovia – poz. red.) nebudú konkurencieschopní, tak dovtedy budeme stále v uliciach. Pán Pellegrini nedodržal to, čo nám sľúbil,“ poznamenal zástupca UNAS. Ak nebude nižšia cestná daň, podľa neho budú rokovať o možnosti zaregistrovania návesov svojich automobilov v Poľsku.
Matovič nazval mýtny systém podvodom, OĽaNO zverejnilo utajovanú časť zo zmluvy s firmou Skytoll
„Cesty budeme ničiť naše slovenské a platiť budeme v Poľsku. Vláda si to musí uvedomiť, lebo ponuku sme dostali z Poľska,“ dodal Skala s tým, že v Poľsku je cestná daň v prepočte 660 eur a na Slovensku 2 150 eur.
ČESMAD sa s vládou dohodol
Premiér Peter Pellegrini v reakcii na protest UNAS-u povedal, že najväčší cestní dopravcovia zo združenia ČESMAD Slovakia sa s vládou dohodli. „Privítali poskytovanie zliav od prvého kilometra, sú s tým veľmi spokojní. Autodopravcovia ušetria ďalších pár miliónov eur.
Minister financií finalizuje novelu zákona o dani z motorových vozidiel, kde zdvojnásobujeme doterajšie zľavy. Pri moderných vozidlách bude zľava predstavovať až polovicu zo súčasnej sadzby, a tým sa približujeme k sadzbám priemeru V4, čo chceli aj kolegovia z UNA-u,“ uviedol Pellegrini.
„Nič iné som im nesľúbil ako to, čo sme vo forme nariadenia už aj splnili (o zľavách z mýta – poz. red.) a v oblastí daní na vláde opäť čoskoro schválime,“ podotkol premiér. Protest autodopravcov označil za čisto politický motivovaný, ktorý podľa neho už má v rukách niekto, komu veľmi záleží na tom, aby štrajk pokračoval a atmosféra v spoločnosti bola hustá.