Pokles cestujúcich aj tržieb, zmeny v cestovných poriadkoch, ukončená či pozastavená činnosť. Takto vyzeral rok 2020 pre autobusových dopravcov. Prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský hovorí, že o takom niečom sa im nesnívalo ani v tom najhoršom sne. Napriek tomu sa museli so situáciou vysporiadať.
Pandémia vyhnala ľudí z vlakov a autobusov. Dopravcovia hlásia výrazný prepad tržieb
Kým tento rok autobusovým dopravcom náklady pre protipandemické opatrenia rástli, tržby prudko klesali. V komerčnej medzinárodnej a zájazdovej doprave aj o sto percent, v dotovanej regionálnej doprave aj o viac ako o polovicu.
„S poklesom tržieb v prímestskej doprave sa budeme vedieť vyrovnať len za finančnej podpory samospráv a v prípade komerčnej dopravy za finančnej podpory štátu,“ povedal pre portál NašaDoprava.sk Sádovský.
Mnohí pozastavili činnosť
Úplne najhoršie obstáli spoločnosti v medzinárodnej nepravidelnej doprave, ktoré podnikajú v oblasti cestovného ruchu a prepravujú turistov do rôznych destinácií. Cestovný ruch, najmä výjazdový do zahraničia, sa takmer zastavil a tržby dopravcov sa prepadli skoro k nule, podobne ako v leteckej doprave.
„Významne postihnutí sú prevádzkovatelia medzinárodnej pravidelnej dopravy. Poklesy tržieb sú však aj v prímestskej a mestskej doprave. Len na pripomenutie – doprava dočasne prišla o celý segment žiakov a študentov, ktorí mali zavreté školy,“ upozornil šéf profesijnej organizácie autobusových dopravcov.
Informáciu o presnom počte spoločností, ktoré skončili s činnosťou, podľa Sádovského zatiaľ nemajú. Desiatky však svoju činnosť pozastavili. Či budú schopní vrátiť sa k svojmu podnikaniu po tom, ako sa situácia vráti do normálu, sa ešte len uvidí.
Koronakríza udrela naplno
Prerušenie medzinárodnej dopravy znamenalo úplný výpadok tržieb, výrazný bol aj pokles cestujúcich v regionálnej doprave. Hlavne v marci, keďže vtedy veľké množstvo ľudí pracovalo z domu. Navyše s opatreniami proti pandémii prišli mimoriadne výdavky na dezinfekciu vozidiel, plastové závesy oddeľujúce vodiča od cestujúcich či nákup ochranných prostriedkov.
Dopravný podnik Bratislava nemôže využiť pomoc štátu. Aj keď značne dopláca na jeho opatrenia proti korone
Napríklad u spoločnosti Slovak Lines, ktorá zabezpečuje prioritne prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, pokles tržieb v novembri presiahol 40 percent.
„Autobusová doprava je jedným zo segmentov, na ktorý koronakríza udrela plnou silou. Niekoľkomesačné uzavretie hraníc stoplo našu divíziu medzinárodnej dopravy, ktorá sa zo dňa na deň zastavila,“ dodal generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Labant.
Ako doplnil, v súčasnosti síce fungujú a Slovak Lines je dokonca jediným pravidelným dopravcom do Viedne a na letisko Schwechat, avšak dopyt je pre zlú pandemickú situáciu oproti predchádzajúcim rokom výrazne slabší.
Spoločnosť posilnila aj spoluprácu s Bratislavským samosprávnym krajom, ktorý je objednávateľom služieb prímestskej dopravy. „Spoločne sme dokázali nájsť riešenia, aby boli služby regionálnej dopravy kapacitne postačujúce, bezpečné a pritom ekonomicky nelikvidačné,“ priblížil Labant.
Pomoc nestačí, chcú dodatočnú
Niektorí autobusoví dopravcovia nemohli použiť tzv. prvú pomoc štátu proti následkom koronakrízy. Podľa rozsahu bola len prvou hotovostnou pomocou pre firmy, ktorým zrazu chýbala likvidita, pretože sa zastavila doprava. Druhá pomoc od ministerstva hospodárstva bola zase určená len pre malé a stredné podniky.
Finančnú injekciu na zníženie dopadov koronakrízy chcú aj tradiční autobusoví dopravcovia
„Nádej vkladáme do prebiehajúcich rokovaní s ministerstvom dopravy o dodatočnej finančnej podpore pre autobusových dopravcov, ktorá by mala pokryť aj tie firmy a výpadky, ktoré zatiaľ neboli riešené,“ vysvetľuje Sádovský. Verí, že predstavitelia štátu sa úprimne snažia dopravcom pomôcť.
Slovak Lines zatiaľ využil čiastočnú kompenzáciu mzdových nákladov v rámci projektu prvej pomoci v prvých mesiacoch po prepuknutí pandémie na Slovensku. Opatrenia štátu však podľa šéfa spoločnosti jej ani zďaleka nepokryli výpadky tržieb. „S podnikaním je však vždy spojené aj riziko a každá zodpovedná spoločnosť musí byť na nepredvídateľné udalosti aspoň čiastočne pripravená,“ dodal Labant.
Podpora menších dopravcov
Slovak Lines napriek nepriaznivej situácii spustil prvú fázu akceptácie bezkontaktných platieb v prímestských autobusoch a stal sa súčasťou siete Zásielkovňa. Tiež rozbehol projekt podpory domácich autobusových dopravcov, ktorí zabezpečovali najmä zážitkové linky, keďže kríza ich postihla ešte viac.
Môžu sa zapojiť do technologickej platformy, zahŕňajúcej rezervačný a prevádzkový systém pre správu flotily, predaj cez web a mobilnú aplikáciu pre zákazníkov, ako aj zariadenie pre vodičov na skenovanie lístkov.
Pribudli tak aj štyri nové expresné linky, ktoré od 13. decembra spájajú denne Bratislavu s Prešovom, Košicami, Žilinou a Komárnom, ďalšie dve linky premávajú z Bratislavy do Humenného a Rimavskej Soboty.
Návrat k štandardu tak skoro nebude
Prezident ZAD si v roku 2021 želá, aby sa hospodárstvo a školstvo vrátili čím skôr do normálu. Až potom sa podľa neho vráti k svojej bežnej výkonnosti aj doprava.
„V druhom polroku 2021 by sme sa mohli už začať štandardnej situácii blížiť. Celý rok 2021 však ešte úplne štandardným nebude, to zrejme bude až rok 2022,“ očakáva Sádovský. Dúfa, že nenastanú žiadne nepredvídané okolnosti, ktoré by návrat k normálu spomalili alebo zvrátili.
ČESMAD očakáva finančnú pomoc aj pre tie spoločnosti, ktoré vykonávajú len občasnú prepravu osôb
Slovak Lines verí, že situácia sa postupne na jar zlepší a nebudú musieť byť zavedené prísne obmedzenia, ktoré majú na prevádzku spoločnosti najvýraznejší vplyv. Kým nepríde zákaz medzinárodnej dopravy, zachová linku do Viedne, ktorú prevádzkuje už šesťdesiat rokov. Táto linka je pre dopravcu istý symbol nádeje.
„Nepredpokladáme však, že sa situácia do konca budúceho roka vráti do obdobia pred vypuknutím pandémie. Je ale možné, že dopyt po regionálnej doprave bude postupne dokonca vyšší,“ myslí si Labant.
Ako dodáva, pre buspruhy sú autobusy už teraz na mnohých úsekoch rýchlejšie ako individuálna doprava. V neprospech cestovania osobným autom hrá aj nedostatočná infraštruktúra či nepostačujúce parkovacie miesta.