Združenie na čele so spoločnosťou Dopravoprojekt tak môže pokračovať v projektových prácach nad rámec pôvodnej zmluvy, ktoré vyplynuli zo záverečného stanoviska EIA.
BRATISLAVA – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podpísala dodatok k projektovým prácam pre úsek diaľnice D1 Turany Hubová. Združenie na čele so spoločnosťou Dopravoprojekt, a. s., tak môže pokračovať v projektových prácach nad rámec pôvodnej zmluvy, ktoré vyplynuli zo záverečného stanoviska EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie.
Posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek D1 medzi Žilinou a Prešovom sa bude stavať podľa novej trasy s tunelmi Korbeľka a Havran namiesto pôvodne plánovaného variantu údolím Váhu.
Prieskumy majú vylúčiť ohrozenie vodných zdrojov
„Znamená to obrovský pokrok v ďalšej príprave tunelového variantu na tomto úseku podľa záverečného stanoviska EIA. V rámci dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) sa vykoná podrobný inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum. Cieľom týchto prieskumov bude zabezpečiť, aby sa vylúčilo akékoľvek ohrozenie vodných zdrojov, a nadštandardné kvalitné podklady pre spracovanie dokumentácie,“ informovala v piatok hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Po dokumentácii pre územné rozhodnutie bude príprava úseku D1 Turany – Hubová pokračovať zabezpečením územného rozhodnutia. „Obe tieto fázy prípravy zabezpečí spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá má zmluvu na projektovú prípravu stavby Turany – Hubová,“ uviedla Michalová.
Zmluvná cena za služby sa vzrástla na vyše 9 miliónov eur
Na základe dodatku č. 7 k zmluve na aktualizáciu technického riešenia D1 Turany – Hubová zo septembra 2013 má zhotoviteľ vykonať všetky prieskumné práce (podrobný inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum) do dvanástich mesiacov a záverečnú správu doručiť do pätnástich mesiacov.
Pôvodná zmluvná cena za tieto služby vo výške 8,79 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (10,55 mil. eur vrátane DPH) sa po všetkých dodatkoch zvýšila na vyše 9 mil. eur bez DPH (10,84 mil. eur s DPH). Z toho dokumentácia pre územné rozhodnutie má stáť 8,72 mil. eur bez DPH (10,46 mil. eur s DPH). Posledný dodatok bol uzavretý vo štvrtok a zverejnený v piatok v Centrálnom registri zmlúv. Ďalšími členmi združenia na čele s Dopravoprojektom sú spoločnosti Alfa 04, a. s., a Geoconsult, spol. s r. o.
Tender na zhotoviteľa by mal začať v roku 2020
Súčasťou úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra budú tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Predpokladané náklady na projektovú prípravu diaľničného úseku medzi Turcom a Liptovom podľa NDS predstavujú 14,26 mil. eur, na majetkovo-právne vysporiadanie (výkup pozemkov, nájmy) 3,56 mil. eur a na stavebné práce 879,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,055 mld. eur s DPH).
Diaľničiari predpokladajú vyhlásiť tender na výstavbu tohto úseku v roku 2020, hotový by mal byť predbežne v roku 2025, resp. 2026. Príprava pokračuje tak, aby výstavba mohla byť financovaná aj formou PPP projektu, prípadne z prostriedkov Európskej únie v budúcom programovom období 2021 – 2027.
Výstavba je plánovaná minimálne na päť rokov
Predpokladaný termín dokončenia celej D1 medzi Bratislavou a Košicami na problematickom úseku Turany – Hubová v roku 2025 považuje podpredseda predstavenstva NDS Ladislav Dudáš za reálny. „Momentálne pracujeme na dokumentácii pre územné rozhodnutie na tunel Korbeľka. Máme naozaj reálne nastavené procesy tak, aby tento termín bol dosiahnuteľný,“ uviedol v utorok na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.
Termín vyhlásenia súťaže na zhotoviteľa závisí od toho, ako vyjdú jednotlivé stupne dokumentácie. „Pevne veríme, že zákon o vodách a nová európska smernica o vodách nám nespôsobia žiadne komplikácie. Zavádzame v procese prípravy v NDS aj organizačne nové inštitúty v oblasti riadenia kvality a zhody v environmentálnej oblasti, aby v procese výstavby nenastali žiadne komplikácie,“ dodal Dudáš.