Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) môže nakupovať technológie pre tunel Višňové lepšie a lacnejšie. Informoval o tom v pondelok Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií v súvislosti s tým, že diaľničiari pripravujú verejné obstarávanie na dodanie technológií pre tunel Višňové na stavbe diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala.
„Hoci je projekt spoločensky návratný, pochybnosti vyvoláva odhadovaná cena aj navrhnutý spôsob výberu dodávateľa,“ informovali analytici na sociálnej sieti.
Väčšina nákladov nie je riadne zdôvodnená
NDS odhaduje investičné náklady na technológie tunela na 71,5 mil. eur, väčšina z nich nie je riadne zdôvodnená. Na základe porovnania s rozpočtom na plánovaný tunel Okruhliak, ktorý bude súčasťou druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4, je podľa hodnotenia ÚHP možné očakávanú hodnotu zákazky znížiť na 65,5 mil. eur.
O spore diaľničiarov s bývalým zhotoviteľom tunela Višňové rozhodne medzinárodná arbitráž
„Štátna diaľničná firma plánuje obstarať technológie formou dvojkolového súťažného dialógu a v prvom kole obmedziť počet uchádzačov na základe kvality. Takéto obmedzenie je zbytočné. Štandardným spôsobom, ako môže obstarávateľ zabezpečiť okrem výhodnej ceny aj potrebnú kvalitu uchádzačov, sú dobre nastavené podmienky účasti v tendri,“ tvrdí ÚHP.
Navrhujú nahradiť súťažné kritérium
Analytici odporúčajú preveriť, či je možné nahradiť súťažné kritérium rýchlosti dodania technológie požiadavkou na dodanie v termíne v súlade s harmonogramom stavebnej časti. Sprejazdnenie diaľnice závisí aj od dokončenia stavebných prác, ktoré prebiehajú nezávisle od dodávky technológie tunela.
Diaľničiari by mali aplikovať odporúčania kontrolného úradu, výbor má tiež požiadavky na Doležala
Diaľnica D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, ktorá bude po dokončení súčasťou južného obchvatu Žiliny, odbremení viaceré preťažené cesty a upchaté prejazdy mestom. Projekt je podľa analytikov spoločensky návratný.
Očakávané náklady dosahujú 619 miliónov
Celkové očakávané náklady na výstavbu diaľničného úseku s tunelom Višňové podľa ÚHP dosahujú 619 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Z toho náklady 15 roku 2020 predstavujú 238 mil. eur a prebiehajúce stavebné práce na dokončení stavby sú vo výške 269 mil. eur.
Spomínané technológie by mali stáť vyše 71 mil. eur, výstavba strediska správy a údržby 26 mil. eur a odpočívadla 15 mil. eur.