Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo návrh úplne nového zákona najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom.
BRATISLAVA 29. novembra (SITA) – Návrh nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke posunuli v stredu poslanci parlamentu do druhého čítania. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo úplne nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Súčasný zákon z roku 2004 bol novelizovaný už devätnásťkrát.
Komplexné riešenie podmienok prevádzky vozidiel
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd) v parlamente v utorok povedal, že cieľom návrhu zákona je komplexne riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie, ako aj s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona.
„Navrhovaným zákonom sa upravuje agenda v súvislosti s cestnými vozidlami, ako schvaľovanie, prevádzka, kontroly technického stavu, ale aj doklady vozidiel technickej služby na úseku prevádzky vozidiel v pôsobnosti orgánov verejnej správy a zodpovednosti za porušenie povinnosti,“ priblížil Érsek.
Prísnejšie posudzovanie technického stavu vozidla
Ide o komplexnú úpravu schvaľovania, prevádzky a kontrol technického stavu vozidiel. „Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Návrh zákona počíta s vydaním jedenástich konkrétnych vykonávacích vyhlášok.
Rôzne lehoty účinnosti nového zákona
Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018. Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní prišlo k návrhu zákona spolu 311 pripomienok, z toho 73 zásadných. Národná asociácia STK napríklad navrhla opäť zaviesť právomoc ministerstva dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty podľa jednotlivých druhov a typov pre okresy. Zároveň navrhla zrušiť povinnosť vydávať vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu a vyznačenú kontrolnú nálepku, pričom zostať by mal len vyznačený protokol o kontrole technického stavu ako jediný povinný doklad o vykonaní technickej a emisnej kontroly.
Minister stiahol novelu o liberalizácii technickej a emisnej kontroly
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most – Híd) v utorok stiahol z parlamentu návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá mala liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly, ako aj zmierniť pokuty. „Vzhľadom na skutočnosť, že v pokročilom štádiu legislatívneho procesu je už úplne nové znenie celého zákona, ktorý túto problematiku upravuje, sa rozhodol minister nerobiť čiastkové novely zákona, ale počká na komplexnú zmenu zákona,“ zdôvodnila stiahnutie novely Ducká.