Výrazný výpadok v počte cestujúcich a následne aj v tržbách z ich prepravy v prvých mesiacoch tohto roka bude mať podľa očakávania nepriaznivý vplyv na celkové hospodárenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v roku 2021. Malo by sa to prejaviť aj na realizácii jej čiastkovej zmluvy so štátom o prevádzkovaní osobnej prepravy vo verejnom záujme.
Národný vlakový dopravca už pravdepodobne nenaplní pôvodnú objednávku ministerstva dopravy a výstavby na objem najazdených vlakových kilometrov v aktuálnom roku, za ktoré mal dostať viac ako dve stovky miliónov eur.
Postupná obnova vlakových spojení a návrat ľudí na železnice v nasledujúcom období môže už len zmierniť úbytok cestujúcich a ušlé príjmy z prepravy v dôsledku opatrení proti pandémii koronavírusu.
Otvorené financovanie
Hoci je už takmer polovica roka, hlavné východiská pre tohtoročný plán nie sú zatiaľ zmluvne dohodnuté. Platná čiastková zmluva o dopravných službách podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča definuje záväzok realizovať dopravné výkony vo verejnom záujme len do 30. júna.
„Aktuálne prebiehajú rokovania o dodatku k čiastkovej zmluve, v zmysle ktorého je čiastočne riešená realizácia a financovanie objednávky štátu na obdobie prázdnin,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk Kováč. Otázka financovania dopravných výkonov vo verejnom záujme do konca tohto roka je podľa neho stále otvorená.
Železničná spoločnosť Slovensko obnoví prvý pár IC vlakov, smerovať budú z Košíc do Viedne
Štát si od ZSSK v roku 2021 pôvodne objednal dopravné výkony v objeme 34,4 milióna vlakových kilometrov s tým, že za to uhradí takmer 240 miliónov eur. Zhruba 34 miliónov kilometrov mali byť produktívne výkony a zvyšok technologické jazdy rušňov a súpravových vlakov.
Dopravca už skôr priznal, že objednané výkony v tomto roku nedosiahne. V rámci prvej zmeny grafikonu vlakovej dopravy totiž rezort znížil objednávku výkonov o približne 917-tisíc kilometrov.
Zisk vďaka dotácii
V prvom štvrťroku 2021 ZSSK vykázala ešte zisk vo výške pol milióna eur. Lepší priebežný výsledok oproti rovnakému obdobiu minulého roka, kedy mala stratu viac ako 21 miliónov eur, ovplyvnili dotácie zo štátneho rozpočtu.
Spoločnosť dosiahla v prvej štvrtine roka celkové výnosy vyše 107 miliónov eur, z toho úhrada dopravných služieb od štátu predstavovala skoro 88 miliónov eur. Štát tak poskytol medziročne o 33 miliónov eur vyššiu zálohovú platbu, čo súvisí so zmenou financovania národného dopravcu od začiatku tohto roka.
Tržby z prepravy cestujúcich v prvom kvartáli dosiahli šesť miliónov eur, čo je medziročne o takmer 62 percent menej. Náklady dosiahli 106,7 milióna eur, najviac na odpisy a osobné výdavky.
Plná kompenzácia
Ministerstvo dopravy podľa uzatvorenej čiastkovej zmluvy poskytlo ZSSK v prvom štvrťroku 2021 zálohovú úhradu vo výške plnej kompenzácie dopravných služieb vo verejnom záujme.
„Do roku 2020 štát poskytoval ZSSK za dopravné služby vo verejnom záujme zálohovú úhradu, ktorá postačovala iba na čiastočné financovanie prevádzky a ostatné výdavky ZSSK financovala z úverov,“ vysvetlil Kováč.
Štát chce naliať do železníc ďalšie stovky miliónov eur, podľa analytika potrebujú skôr reformu
Doplatok vzniknutý z rozdielu oprávneného nároku a poskytnutej zálohy na daný rok bol finančne vysporiadaný v nasledujúcich dvoch rokoch.
Profit pre účtovnú operáciu
ZSSK zaznamenala v roku 2020 napriek vysokému výpadku cestujúcich a tržieb pre pandémiu zisk 10,6 milióna eur. Dopravný analytik a poradca Rastislav Cenký v tejto súvislosti upozornil, že vlaňajší zisk nebol dosiahnutý úspešným hospodárením, ale účtovnou operáciou.
Spoločnosť účtovne rozpustila rezervu, ktorú si vytvárala pre prípadnú prehru vo veľkom súdnom spore.
„Hospodársky výsledok ZSSK z významnej časti predurčuje zmluva s ministerstvom dopravy, ktorá národnému dopravcovi stanovuje aj mieru zisku,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk expert.
Minister Doležal vymenoval nové vedenie ZSSK, Hlubockého vystrieda vo funkcii Koreň
V zmysle takto konštruovanej zmluvy podľa neho v podstate štát hradí spoločnosti ekonomicky oprávnené náklady a naviac ich navýši o dohodnutú percentuálnu mieru zisku. „Keďže komerčné aktivity ZSSK, z ktorých by bolo možné tiež zisk tvoriť, sú zanedbateľné, preto sú pre hospodársky výsledok nepodstatné,“ dodal Cenký.
Nadmerné zaťaženie
Poukázal tiež na neefektívne využívanie nakupovaných vozidiel najmä zo zdrojov Európskej únie, keďže vzhľadom na jej pravidlá sú určené na používanie v určitom regióne.
To má podľa analytika za následok napríklad nízky denný obeh vozidiel a následne nadmerné ekonomické zaťaženie odpismi, čo vo výsledku generuje vysoké náklady na kilometer a znižuje tak konkurencieschopnosť dopravcu.
„ZSSK má tiež rezervy v nastavení grafikonu a s tým súvisiacich obehov vozidiel, ktorým by mohli dosiahnuť vyšší efekt pri minimálnom rozdiele nákladov, čo by sa ale odrazilo pozitívne v prospech cestujúcich,“ myslí si Cenký.
Prepad sa zmierňuje
Počet cestujúcich vo vlakoch národného dopravcu sa vlani medziročne prepadol o zhruba 40 percent na necelých 47 miliónov. Z toho platiacich pasažierov ubudlo 35 percent pri množstve 31 miliónov. Počet cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu klesol až o 47 percent na takmer 16 miliónov.
Tento vývoj pokračoval pre obmedzenia v osobnej doprave aj v prvých štyroch mesiacoch tohto roka. Celkový počet prepravených cestujúcich sa v nich medziročne znížil o necelých 46 percent na vyše deväť miliónov a v porovnaní s tým istým obdobím roku 2019 o 63 percent.
Vedci zo SAV odobrali z vlakov ZSSK takmer 200 vzoriek, hľadali prítomnosť koronavírusu
Tohtoročný medziročný pokles v prvom štvrťroku predstavoval ešte 62 percent a oproti stavu pred dvoma rokmi vyše 70 percent.
Návrat ľudí do vlakov
Do 19. apríla platili prísne protipandemické opatrenia a mobilita ľudí bola ešte výrazne obmedzená. Po uvoľnení opatrení a podmienok cestovania sa ľudia začínajú postupne vracať aj do vlakov.
„Lepšia pandemická situácia a najmä súvisiace umožnenie návštevy škôl znamenajú pre železničnú dopravu postupný nárast cestujúcich,“ podotkol Kováč. Napríklad, v apríli v nich bolo skoro 2,7 milióna osôb, teda o 85 percent viac ako v tom istom mesiaci pred rokom. Oproti aprílu 2019 to však bolo stále o 2,3-násobne menej.
Železničná spoločnosť sa v takmer celom rozsahu vracia k pôvodnému cestovnému poriadku
ZSSK spolu s partnermi obnovuje aj medzištátne vlakové linky do okolitých krajín, ktoré boli pre protipandemické opatrenia dočasne pozastavené. Dopravca od 13. júna znovu zavádza najrýchlejšie vlaky InterCity na celej trase medzi Košicami, Bratislavou a Viedňou.
„Dúfame, že aj po znovuzavedení týchto medzištátnych liniek a ďalších spojov, o ktorých rokujeme s ministerstvom dopravy, sa cestovanie opäť rozbehne a situácia sa bude naďalej zlepšovať,“ uzavrel Kováč.