Diaľničiari zároveň umiestnia na diaľniciach a rýchlostných cestách nové tlmiče nárazu, retroreflexné gombíky a zmodernizujú odpočívadlá.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) aj v tomto roku doplní nové a obnoví súčasné oplotenie a zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách. Zároveň umiestni nové tlmiče nárazu, retroreflexné gombíky a zmodernizuje odpočívadlá.
Cieľom a stratégiou diaľničiarov je zabezpečiť bezpečnosť motoristov využívajúcich diaľničnú sieť.
„Realizáciou oplotenia sa snažíme zabrániť prístupu a možnému pohybu lesnej zveri po komunikáciách a tým pádom zabrániť kolíznym situáciám s motoristami,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
„Okrem doplnenia nového oplotenia pravidelne realizujeme aj obnovu už existujúceho oplotenia, ktoré je buď fyzicky opotrebované alebo nefunkčné,“ uviedla.
Pribudnú oplotenie aj zvodidlá
Nové oplotenie pribudne na úsekoch D1 Beharovce – Hendrichovce v dĺžke 730 metrov, R1 Žarnovica – Bzenica (500 metrov) a R1 Dolná Streda v strednom deliacom páse (350 metrov).
Opravené bude oplotenie na úsekoch D1 Široké – Fričovce (2 800 metrov), D1 Chocholná – Skala (1 750 metrov) a D2 na odpočívadle Brodské v strednom páse (1 200 metrov).
Diaľničiari obnovia zvodidlá na úsekoch D2 v križovatke Kúty (2 400 metrov) a D1 Liptovský Mikuláš – rondel (4 tisíc metrov), doplnia zvodidlá na R6 v Považskej Bystrici (3 200 metrov).
Nové tlimiče nárazu
Pre zvýšenie bezpečnosti NDS vytipovala miesta, kde je potrebné umiestniť bezpečnostné zariadenie – tlmič nárazu. „Mechanizmus účinku bezpečnostného prvku v momente nárazu vozidla do prekážky možno prirovnať k skladaniu harmoniky. Tlmiť kinetickú energiu vozidla pomáha viaczložková sada absorpčných prvkov (počet záleží od úrovne zachytenia tlmiča nárazu), ktoré postupným deformovaním tlmia náraz vozidlá,“ priblížila Michalová.
Nové tlmiče pribudnú na desiatich miestach – na rozvetvení ciest druhej triedy II/513 a II/499 a vetiev D1 v smere Trenčín a Bratislava, na odpojení vetvy z kruhového rondelu v Liptovskom Mikuláši (smer D1 Poprad).
Ako aj na rozvetveniach cesty prvej triedy I/18 a vetvy D1 (smer Poprad), obojsmernej vetvy v križovatke Poprad, západ, cesty I/64 a vetvy R1A (smer Trnava), obojsmernej vetvy v križovatke Nitra, Kynek a cesty I/69 a vetvy R1 (smer Banská Bystrica).
Ďalšie retroreflexné gombíky
NDS umiestni tiež nové retroreflexné gombíky na úsekoch D1 Beharovce – Fričovce (2 724 metrov) a D2 Bratislava, Lamač – Brodské (2 464 metrov). „Tieto bezpečnostné dopravné zariadenia používame na doplnenie a zvýraznenie vodorovných dopravných značiek na okraji a v strede diaľnice,“ dodala Michalová.
„Odrážajú dopadajúce svetlo pomocou spätných odraziek za účelom výstrahy, svetelného vedenia a informovania vodičov na neprehľadných či nehodových úsekoch,“ vysvetlila hovorkyňa NDS.
Obnova na odpočívadlách
Diaľničiari chcú tiež zvýšiť úroveň služieb na odpočívadlách. Za svoju dlhodobú stratégiu totiž považujú skvalitňovanie poskytovaných služieb motoristom. Modernizácia a rekonštrukcia odpočívadiel začne prebiehať v apríli a máji.
„Ošetríme a upravíme vegetáciu a trávniky. Doplníme detské ihriská a vybudujeme nové (odpočívadlá na Zlatých Pieskoch). Doplníme fitness zóny (odpočívadlá vo Veľkom Záluží a Voznici), vymeníme mobiliár (odpočívadlá na Zlatých Pieskoch),“ uzavrela Michalová.