Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja predpokladá, že na rekonštrukciu, resp. výstavbu nových mostov na jeden rok treba 1,5 až 2 mil. eur (vrátane projektovej dokumentácie) a na bežnú údržbu a opravy asi 500 tis. eur spolu s potrebným strojovým a technickým vybavením k práci.
Prešovský samosprávny kraj (PSK) v tomto roku vyčlenil na rekonštrukciu, resp. výstavbu nových mostov na cestách druhej a tretej triedy zhruba 1,3 mil. eur a na ich údržbu a opravy 300 tis. eur (vrátane nákladov na vyhotovenie projektovej dokumentácie v prípade potreby). Vlani boli v kraji na tieto účely vyčlenené 1,2 mil. eur, resp. 300 tis. eur.
Správa a údržba ciest (SÚC) PSK predpokladá, že na rekonštrukciu, alebo výstavbu nových mostov na jeden rok je potrebná suma 1,5 až 2 mil. eur (vrátane projektovej dokumentácie) a na bežnú údržbu a opravy asi 500 tis. eur spolu s potrebným strojovým a technickým vybavením k práci.
Oprava mostov v havarijnom a vo veľmi zlom stave
Cestári Prešovského kraja v tomto roku plánujú rekonštrukciu dvoch mostov v havarijnom stave v obci Litmanová (okres Stará Ľubovňa) a Krušinec (okres Stropkov), ako aj dvoch mostov vo veľmi zlom stave v Bardejove a v Krásnom Brode (okres Medzilaborce).
Príprava zákaziek na projektové dokumentácie
„Tiež predpokladáme, že tohto roku začneme s rekonštrukciou mosta v Ladomirovej (okres Svidník). Pripravujeme aj spustenie zákaziek na projektové dokumentácie za účelom rekonštrukcie mostov na ceste II/537 nad zubačkou, pred obcou Udavské (okres Humenné), v Levočskej Doline (okres Levoča), cez rieku Topľa za obcou Marhaň (okres Bardejov), ako aj most Sabinov, most v obci Rožkovany (okres Sabinov), cez rieku Ondava za Stropkovom, v Radvani nad Laborcom (okres Medzilaborce), v Huncovciach (okres Kežmarok), či most cez potok Kamenec za obcou Sveržov (okres Bardejov),“ informovala agentúru SITA SÚC PSK.
Priemerný vek mostov je 50 až 60 rokov
Správa a údržba ciest PSK spravuje 1 239 mostov na cestách druhej a tretej triedy v celkovej dĺžke 14,36 kilometra. Priemerný vek týchto mostov je 50 až 60 rokov, najstaršie boli vybudované v medzivojnovom a povojnovom období v 20. storočí. Bezchybný stavebno-technický stav má 66 mostov, veľmi dobrý 81, dobrý 677, uspokojivý 351, zlý 50, veľmi zlý dvanásť a havarijný stav majú dva mosty.
Problémy s reguláciou vodných tokov pod mostami
„Medzi najväčšie problémy ohrozujúce mostné konštrukcie považujeme častokrát chýbajúcu reguláciu vodných tokov pod mostami a tiež nefunkčné hydroizolačné systémy, ktoré degradujú samotnú stavebnú konštrukciu mostov,“ upozornili cestári.
Hlavná prehliadka raz za štyri roky, mimoriadna pri poruchách
SÚC PSK pravidelne monitoruje stav mostov na cestách druhej a tretej triedy vo vlastnej správe. Minimálne jedenkrát ročne, zväčša na jar, vykonávajú jej zamestnanci bežnú prehliadku mostov. „Dôkladnejšia, tzv, hlavná prehliadka, ako vyššia forma odbornej revízie na zistenie aktuálneho stavu, sa vykonáva spravidla raz za štyri roky. Mimoriadna prehliadka sa vykonáva najmä v prípadoch, ak existuje podozrenie na vznik a výskyt porúch, po zistení nebezpečných javov za jazdy vozidiel, kedykoľvek pri poškodení mosta,“ priblížila SÚC PSK. Okrem týchto prehliadok príslušný cestný správny orgán môže vykonať kontrolnú prehliadku, ktorej účelom je kontrola úplnosti a správnosti údajov z uvedených prehliadok.
Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja je rozpočtová organizácia zriadená 1. decembra 2003. V pôsobnosti má vyše 523 kilometrov ciest druhej triedy a 1 920 kilometrov ciest tretej triedy na území Prešovského kraja. Organizačne je rozdelená na sedem regionálnych oblastí: Bardejov, Humenné, Poprad, Prešov, Stará Ľubovňa, Svidník a Vranov nad Topľou.