Šestnásť členov Zväzu autobusovej dopravy v minulom roku prepravilo spolu 250 miliónov ľudí v dotovanej prímestskej a komerčnej preprave. Prezident zväzu Peter Sádovský povedal, že uvedené množstvo nevedia medziročne presne porovnať, keďže majú dvoch nových členov.
Trend každoročného mierneho poklesu cestujúcich v autobusovej doprave naďalej pokračuje. Šestnásť členov Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) v minulom roku prepravilo spolu 250 miliónov ľudí v dotovanej prímestskej a komerčnej preprave.
Prezident zväzu Peter Sádovský na stretnutí s médiami v pondelok povedal, že uvedené množstvo nevedia medziročne presne porovnať, keďže majú dvoch nových členov (SAD Zvolen, a. s., Arriva Trnava, a. s.).
V prímestských autobusoch ubudli tri percentá ľudí
„Prímestská doprava tvorí približne tri štvrtiny. V nej bol v súlade s dlhodobým trendom mierny pokles cestujúcich. Bolo to spôsobené aj vlakmi zadarmo a pokles bol okolo troch percent,“ potvrdil Sádovský. „Budeme sa naďalej zaoberať do hĺbky analýzou týchto informácií, aby boli preukázateľné,“ uviedol.
Členské spoločnosti ZAD majú celkovo 4 200 autobusov a tie vlani najazdili 230 miliónov kilometrov.
Vývoj výkonov vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave, ktorú objednávajú a podporujú samosprávne kraje, je nehľadiac na pokles ľudí pomerne stabilný. „Vývoj počtu cestujúcich má dlhodobý trend každoročného mierneho poklesu. Napriek tomu vidíme aj určité pozitívne črty. Napríklad, v Bratislavskom samosprávnom kraji za osem mesiacov tohto roka narástol počet cestujúcich o jedno percento,“ priblížil Sádovský, ktorý je zároveň generálnym riaditeľom bratislavskej autobusovej spoločnosti Slovak Lines, a. s.
Myslí si, že je to spôsobené vývojom v rámci integrovanej dopravy v bratislavskom regióne. „Vnímame to ako veľké pozitívum a aj preto tvrdíme, že v integrovanej doprave je budúcnosť,“ dodal.
Zvýšený záujem o prepravu zamestnancov pre firmy
Diaľková autobusová doprava výrazne pocítila na poklese ľudí vplyv bezplatnej vlakovej prepravy pre študentov a dôchodcov. „Dlhodobo skôr zomiera, pretože nie je dotovaná a cena cestovného nestačí na pokrytie nákladov, takže tento vývoj negatívne pokračoval,“ upozornil Sádovský.
Zaujímavý je podľa šéfa autobusového zväzu zvýšený záujem o špeciálnu prepravu zamestnancov pre firmy na ich objednávku. „Investície na Slovensku a veľké firmy potrebujú stále viac zamestnancov, aj dopraviť ich do práce,“ poznamenal Sádovský.
Ide o extra autobusy s iným režimom ich využívania, napríklad pri preprave ľudí do práce na tri či štyri zmeny. Autobusári považujú prepravu pre firmy za určitý benefit na zlepšenie svojej celkovej situácie.
Údaje o počte cestujúcich v autobusovej doprave za prvý polrok tohto roka ešte nie sú známe a zväz ich chce zverejniť v priebehu druhého polroka. „Zatiaľ nie je dôvod, aby sme tvrdili, že trend sa zastavil. Mierny pokles zrejme bude, dôležité je, že máme prvé signály ako tento problém riešiť,“ zdôraznil Sádovský.
Kombinácia lepšej ponuky a reštriktívnych opatrení
Pokles cestujúcich v autobusoch sa podľa neho zastaví lepšou ponukou verejnej dopravy. „Treba zlepšovať ponuku v kombinácii s reštrikčnými opatreniami, ako je napríklad parkovacia politika. Predsa nie je možné, aby autá dlhodobo stáli na chodníkoch, ako je to úplne bežné v Bratislave. Toto nikde vo veľkých porovnateľných západných mestách nevidíte,“ tvrdí prezident ZAD.
Myslí si, že kombinácia dobrej verejnej dopravy s reštrikčnými opatreniami môže tento trend zastaviť, ba dokonca otočiť. Očakávaná harmonizácia verejnej autobusovej a vlakovej dopravy, ak bude urobená dobre a ponuku zlepší, môže byť podľa Sádovského pozitívom.
Odchod IC vlakov zhoršil výber pre cestujúcich
Zväz autobusárov je zvedavý, či budú obnovené štátne IC vlaky. Súčasná vláda sa totiž zaviazala prehodnotiť ich zrušenie v januári tohto roka. Odchod expresných rýchlikov z hlavnej domácej trate Bratislava – Košice podľa zväzu zhoršil ponuku verejnej dopravy pre cestujúcich.
„Sme zvedaví, či sa toto opatrenie prehodnotí,“ povedal Sádovský. Očakáva, že napriek rôznym plánom v rozvoji dopravy, napríklad hyperloop, autobusy si svoju úlohu budú stále plniť. „Budeme hľadať cesty ako vylepšovať spoločnú ponuku nielen k vlakom, ale aj k mestskej hromadnej doprave. Najlepšia ponuka môže ľudí udržať vo verejnej doprave,“ dodal Sádovský.