Odvolaný štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Ján Marosz (OĽaNO) sa k dôvodom svojho odchodu na vlastnú žiadosť po krátkom pôsobení na poste nechce vyjadrovať. Potvrdil však slová premiéra Igora Matoviča (OĽaNO), že ďalej bude pokračovať na Úrade vlády SR.
„Uvidím, kde ma krízový tím na úrade vlády bude najviac potrebovať,“ uviedol Marosz pre agentúru SITA bez ďalších podrobností. „K pôsobeniu na ministerstve dopravy by som sa nerád vyjadroval,“ dodal Marosz.
Rozdielne predstavy?
Za odchodom zástupcu OĽaNO z postu rezortného štátneho tajomníka, na ktorom bol od 23. marca, by podľa neoficiálnych informácií mohli byť jeho rozdielne predstavy, resp. nezhody s novým ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom (Sme rodina).
Ministerstvo sa k dôvodom odvolania štátneho tajomníka nevyjadrilo. Matovič vo štvrtok povedal, že Marosz by sa mal stať súčasťou krízového štábu pre riešenie situácie s koronavírusom. „Každá dobrá, pracovitá a lojálna ruka je pre nás dobrá,“ poznamenal Matovič.
Marosz bol v uplynulom volebnom období 2016 až 2020 poslancom a tieňovým ministrom dopravy za hnutie OĽaNO. V tohtoročných parlamentných voľbách svoj poslanecký mandát neobhájil.
Po presvedčivom víťazstve Matovičovho hnutia, ktoré sa stalo najsilnejším subjektom novej vládnej koalície, sa očakávalo, že Marosz obsadí pozíciu v rezorte dopravy.
Keďže ministrom dopravy a výstavby sa napokon stal nominant hnutia Sme rodina, Marosz sa stal štátnym tajomníkom, na tomto poste však rýchlo skončil.
Plánoval zmeny, ktoré by ľudia ocenili
„Viacročné skúsenosti nášho tímu a plán spoľahlivej dopravy na Slovensku ponúkame ako dobrý základ pre programové vyhlásenie vlády,“ napísal Marosz na sociálnej sieti 18. marca, keď boli zverejnené mená kandidátov novej vlády vymenovanej následne 21. marca.
„Nech sa dejú čím skôr zmeny, ktoré povedú k dokončeniu D1 a D3 (Kysuce), k budovaniu obchvatov miest, atraktívnej a integrovanej verejnej osobnej doprave, spoľahlivej železničnej doprave, kde vlaky jazdia načas,“ uviedol Marosz.
Ľudia by podľa neho mali pocítiť v každodennom živote, že menej času trčia v zápchach a viac sa venujú svojim rodinám. Doležalovi pritom zaželal veľa síl do nových výziev.
Na pozícii sa dlho neohrial
Novým štátnym tajomníkom na ministerstve dopravy sa stal Jaroslav Kmeť, ktorý bol od októbra 2018 generálnym riaditeľom sekcie informačných technológií verejnej správy na Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizácie.
V tom istom období bol zároveň predsedom dozornej rady Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby. Predtým pôsobil na manažérskych pozíciách vo viacerých spoločnostiach najmä v oblasti IT.
Štátnou tajomníčkou rezortu dopravy je už od 23. marca Katarína Bruncková, prišla z advokácie, v minulosti pôsobila vo verejnom aj v súkromnom sektore.
Odvolanie by si zaslúžili íní
Podpredseda Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Pavol Zajac, ktorý sa dlhodobo venuje doprave, privítal, keď Marosza vymenovali za štátneho tajomníka v rezorte dopravy. „Riešenia, ktoré aj so svojím poradcom Jiŕím Kubáčkom pripravovali vo svojom programe, sa v mnohom zhodovali s riešeniami, ktoré malo vo svojom programe aj KDH,“ uviedol Zajac pre agentúru SITA.
„Preto som bol nemilo prekvapený, že vláda na návrh ministra dopravy odvolala Jána Marosza z postu štátneho tajomníka ministerstva dopravy,“ dodal.
Minister Doležal by mal podľa Zajaca takto rýchlo odvolávať funkcionárov a nominantov na ministerstve a v štátnych podnikoch a akciovkách, ktorí sú zodpovední za neúnosný stav na cestách, diaľniciach a železniciach.
Kroky ministra nenaznačujú profesionalitu
Odvolanie Marosza podľa podpredsedu KDH naznačuje, že minister dopravy Andrej Doležal a predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár nemajú záujem na odborných a protikorupčných riešeniach.
„Všetky tieto personálne nominácie môžu poukazovať aj na dnešný vplyv lobistov a oligarchov v tomto rezorte. Toto sa prejaví už v nasledujúcich mesiacoch, keď sa budú prijímať dôležité rozhodnutia, napríklad, zmluva na výber mýta so SkyToll-om alebo rozbehnutie výstavby tunela Višňové,“ upozornil Zajac.
Takýchto problémov je podľa neho v doprave na Slovensku veľmi veľa, preto je dôležité a potrebné ich neodkladne riešiť. „V opačnom prípade pôjde Kollár a Sme rodina cestou Danka a jeho SNS,“ dodal Zajac.