Košická detská historická železnica bude zaradená do zoznamu pamätihodností mesta Košice. Na svojom decembrovom rokovaní to odsúhlasili poslanci mestského zastupiteľstva. Návrh na zaradenie železnice medzi pamätihodnosti mesta bol spracovaný na základe žiadosti od OZ Detská železnica Košice, návrh posúdila Komisia pamätihodností mesta Košice.
„Košická detská historická železnica (ďalej len KDHŽ) v sebe zahŕňa historickú, spoločenskú, krajinnú, urbanistickú, architektonickú a technickú hodnotu, viažucu sa k histórii mesta. KDHŽ so svojou kultúrnovýchovnou a vzdelávacou funkciou je svedkom doby a zároveň živou ukážkou funkčnosti niekdajšej prevádzky úzkorozchodných, parostrojných a aj pionierskych, resp. detských železníc,“ píše sa v dôvodovej správe.
Unikátne trasovanie aj náročné stúpanie
Ako sa ďalej uvádza v schválenom návrhu, svojím charakterom, rozsahom, pôvodom, významom a činnosťou patrí železnica medzi nehnuteľné, hnuteľné i nehmotné pamätihodnosti. Zaradenie železnice medzi pamätihodnosti mesta by malo napomôcť aj možnostiam čerpania financií na jej prevádzku a údržbu, a to z grantov, dotačných programov či eurofondov.
Ako vyplýva zo schváleného materiálu, do registra nehnuteľných pamätihodností sa zaradí trať KDHŽ. Tá sa vyznačuje napríklad unikátnym trasovaním cez Čermeľské údolie, ale aj náročným stúpaním.
„Najvzácnejšie z hľadiska histórie je historické koľajivo, koľajnice a výhybky v stanici Čermeľ, ktoré boli vyrobené v rokoch 1888 až 1930 – tieto koľajnice pochádzajú z viacerých úzkorozchodných tratí Horného Uhorska, Maďarska, Rumunska a Československa,“ približuje schválený materiál.
Zároveň vyzdvihuje, že železnica síce bola postavená ako detská, no už v čase jej projektovania bola určená aj na prímestskú a rekreačnú dopravu. Je tiež jedinou zachovanou na území bývalého Československa, hoci v tom čase ich vzniklo, a istý čas aj fungovalo, viacero.
Zapíšu sa aj historické vozidlá
KDHŽ sa zapíše aj do registra hnuteľných pamätihodností, a to vďaka svojím unikátnym historickým koľajovým vozidlám hromadnej prepravy.
„V tomto prípade je dôležité zdôrazniť predovšetkým jedinečnosť týchto koľajových vozidiel, a to nielen na území Košíc, ale celého Slovenska. Okrem vozidiel zapísaných v Ústrednom zozname pamiatok Slovenskej republiky (nie sú súčasťou návrhu na zaradenie do zoznamu pamätihodností), sú na KDHŽ prevádzkované alebo vystavované viaceré unikátne vozidlá,“ uvádza materiál.
Do Registra hnuteľných pamätihodností, konkrétne do podskupiny technické pamiatky – historické vozidlá hromadnej dopravy sa zaradia Súbor úzkorozchodných motorových rušňov TU 29, Parný rušeň Krutwig U 29. 101 a Súbor úzkorozchodných osobných, nákladných a hnacích koľajových vozidiel švajčiarskej proveniencie.
Deti sa učia rôznym zručnostiam
Do Registra nehmotných pamätihodností, do podskupiny fenomény nehmotného dedičstva, pribudnú Detská obsluha, Parárska tradícia a Atmosféra Čermeľského údolia.
„Jej vzdelávacia, formačná stránka, ktorá poskytuje zmysluplné využitie voľného času, je v slovenskom, ale aj stredoeurópskom kontexte unikátna. Už v čase svojho vzniku bola určená deťom a mládeži, nielen na rekreačné využitie, ale predovšetkým ako vzdelávacie ´železničné laboratórium´, ktoré zasväcovalo deti a mládež do sveta techniky, logistiky, bezpečnosti a prepravných služieb. Bola akýmsi náborovým a motivačným strediskom mládeže, ktoré stálo pred rozhodnutím výberu budúceho povolania,“ uvádza sa v materiáli o detskej železnici s tým, že i v súčasnosti železnica slúži ako miesto, kde sa mládež realizuje, podieľa na zachovaní technickej pamiatky, a tiež učí rôznym zručnostiam.