Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na začiatku letných prázdnin spustí stavebnú akciu na estakáde diaľničného Prístavného mosta na bratislavskom úseku D1. Vymení mostný záver za novú verziu, ktorá minimalizuje hluk pri prejazde vozidiel.
Diaľničiari v pondelok informovali, že práce budú trvať od 8. júla podľa predpokladov maximálne 48 dní. Pre ich uskutočnenie zvolili letné obdobie, v ktorom sú nižšie dopravné intenzity a práce sú rozdelené do etáp. Pracovať sa bude aj počas nočných hodín či víkendov, no napriek tomu bude potrebné počítať s istými dopravnými obmedzeniami.
Nespĺňa technické požiadavky
„Mostný záver, ktorý je na ľavobrežnej estakáde osadený zhruba štyri desaťročia, v terajšej dobe už nespĺňa jeho technické požiadavky na pohybové vlastnosti mosta a hlučnosť,“ povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.
Zároveň upozornil, že ak by nevymenili pôvodný záver typu 3W a porušil by sa, v mieste poruchy by bolo potrebné dlhodobo znížiť rýchlosť a prekryť mostný záver. Prejazd by tak bol nepohodlný, zdržujúci a neskoršia výmena by znamenala vyššiu investíciu.
Výstavba mosta ponad cestu R4 pri Prešove spôsobí zmenu organizácie dopravy až do ukončenia prác
V prvej etape vymenia mostný záver v ľavom a čiastočne v pravom jazdnom pruhu ľavého pásu, v druhej etape budú práce v odstavnom a čiastočne v pravom jazdnom pruhu ľavého jazdného pásu.
„Doprava bude vedená v dvoch jazdných pruhoch okolo pracoviska a počas obidvoch etáp bude pozdĺž staveniska v ľavom jazdnom páse (smer Petržalka) znížená rýchlosť na maximálne 60 kilometrov za hodinu. V pravom jazdnom páse (smer Trnava) bude doprava bez rýchlostných obmedzení,“ priblížil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Výmena v ľavom jazdnom páse
Výmenu mostného záveru zrealizujú v kilometri 5,2 diaľnice D1 v ľavom jazdnom páse, v smere do bratislavskej Petržalky. Konkrétne medzi mostom nad Bajkalskou ulicou a ľavobrežnou estakádou Prístavného mosta.
„Pre lepšiu orientáciu, mostný záver sa nachádza v mieste, kde diaľnica mimoúrovňovo križuje Prístavnú ulicu a v blízkosti lokality Nivy,“ ozrejmil Tomáš Ferenčák.
Modernizácia Račianskej ulice v Bratislave prinesie ďalšie dopravné obmedzenia, dočasne sa uzavrie aj križovatka
Hlavnými prácami bude prvotné odfrézovanie pôvodného asfaltu, vybúranie mostného záveru, osadenie nového oceľového lôžka, natavenie novej hydroizolácie mostovky, osadenie nových modulov gumokovových mostných záverov a nakoniec sa vyasfaltuje okolitá vozovka.
Mostné závery sú najdôležitejšou súčasťou mostov a estakád. Nachádzajú sa na začiatku a konci mosta a umožňujú pozdĺžny pohyb nosnej konštrukcie mosta. Najväčšou záťažou pre mostné závery sú podľa diaľničiarov prejazdy ťažkých kamiónov. Bratislavské mosty denne využije takmer 100-tisíc vozidiel.